ای مگ, اخبار سلامتی, پوست صورت

با منافذ باز صورت چیکار کنیم؟

از این راه منافذ باز پوستتان را ببندید

از این راه منافذ باز پوستتان را ببندید

منافذ باز صورت زیبایی پوست را نابود می کنند. برای درمان و بستن منافذ باز پوست صورت می توانید ماسک های خانگی و طبیعی بسازید و استفاده کنید.

منافذ پوستی، روغن ضروری طبیعی را به پوست می دهند که آن را مرطوب و لطیف حفظ می کند و اجازه می دهد تا آن پوست نفس بکشد ؛آنها ،چندین کار انجام میدهند و مسئول دفع سموم بدن هستند با این حال، این منافذ زمانی که مسدود یا باز شوند ،گسترش می یابند.
منافذ باز پوست به طور معمول، افرادی که دارای پوست های چرب هستند، نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، منافذ بازتری دارند ؛ این منافذ ،به ویژه در اطراف بینی بیشتر مشاهده میشوند و حاوی چربی بیشتری هستند.برای رسیدن به یک پوست بی عیب و سالم، لازم است با حفظ تعادل صحیح پاک کردن، و مرطوب سازی مانع از ایجاد منافذ شوید.

منافذ باز پوست زیبایی پوست را نابود می کنند، بزرگ نمایی نیست بلکه حقیقت است چرا که منافذ باز پوست صورت در هر دوحالت با آرایش و بدون آرایش خودنمایی می کنند؛ این منافذ روی بینی و گونه ها بیشتر دیده می شوند و با ترشح چربی موجب زشتی و پیری پوست صورت می شوند.

برای حفظ زیبایی و جوانی پوست با استفاده از ماسک های گیاهی و خانگی برای درمان و بستن منافذ باز صورت اقدام کنید.

از این راه منافذ باز پوستتان را ببندید

دلیل پرتغالی شدن و منافذ باز پوست چیست؟

دلایل متعددی برای ایجاد منافذ باز وجود دارد که شامل :استرس، ژنتیک، سن بالا، چربی و آرایش بیش از حد، استفاده از محصولات غیر استاندارد پوستی؛ تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی بعضی از علل رایج است.

ترفندهای خانگی برای کاهش منافذ باز پوست و پوست پرتغالی

تعداد زیادی از گیاهان، میوه ها و مواد مغذی در کاهش حفره های بزرگ شده تاثیر دارد، اگر چه تعدادی از محصولات آرایشی موجود در بازار ،تحت عنوان رفع کننده این مشکل وجود دارد، شما نمی توانید این مشکل را به تنهایی از پوست خود حذف کنید برخی از داروهای خانگی که می توانند سطح منافذ باز را به حداقل برسانند، عملکرد برخی از داروها را آسان می کنند.

1. یخ

یخ، درمانی فوری برای منافذ باز است که گردش خون را تحریک می کند و پوست شما را سالم تر می کند صورت خود را تمیز کنید و یک تکه یخ را در روز به مدت 5 تا 10 ثانیه مالش دهید این ،یک تونر است که منافذ را منقبض می کند.

در هرحال، شما بهتر است صورت خود را با آب سرد بشویید ؛ برای نتایج بهتر، سینی یخ را با آب گوجه فرنگی یا لیمو پر کنید و صورت خود را با آن بشویید. ماساژ تکه های یخی روی صورت شما، سبب بسته تر شدن منافذ پوستی میشود.

توجه: افراد مبتلا به سینوزیت یا مننژیت، نباید از این درمان استفاده کنند.

2. عسل

عسل، برای پوست فوق العاده عالی است، زیرا دارای خواص ضد باکتری، دارویی و درمانبخش است و حاوی مقدار بالایی پتاسیم است که باکتری های بین منافذ را از بین می برند از سوی دیگر، ماست یک منبع خوب اسید لاکتیک است که پوست شما پوست را تمیز می کند و منافذ را پاک می کند. ترکیبی از ماست و عسل را بسازید و آن را در منافذ قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را با آب بشویید.

3. اسکراب شکر و روغن زیتون

2 قاشق غذاخوری شکر را بردارید، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و چند قطره آب لیمو اضافه کنید تمام مواد تشکیل دهنده را مخلوط کرده و به آرامی روی صورت خود بمالید تا 20 تا 30 دقیقه بماند ، آن را با آب سرد تمیز کنید. برای نتایج بهتر، از این درمان یک بار در هفته استفاده کنید.

4. ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی، اسید آمینه و دیگر آنزیم هایی است که پوست را جوان سازی می کند و منافذ را از بین می برد ، آن را روی تمام صورت خود قرار دهید و با کاغذ بافت دار بپوشانید وقتی ماسک کاملا خشک می شود، کاغذ را از پوست جدا کنید.

این ماسک، برای کم کردن حفره های باز بسیار موثر است ؛ این روش، پوست را عمیقا پاک می کند و تمام ناخالصی ها و خاک را از بین می برد.

5. بادام

بادام ،خواص ترمیم کننده پوستی داشته، منافذ باز را کاهش می دهد، تا جاییکه پوست شما را صاف و روشن می کند، برای تهیه ماسک درمان پوست پرتغالی و رفع منافذ باز پوست 5-6 بادام را له کنید سپس چند قطره آب لیمو اضافه کنید.

این مخلوط را خرد یا رنده کنید، سپس صبر کنید و بگذارید 20 دقبقه، روی صورت بماند بعد با آب سرد شستشو دهید. اسکراب ترکیب پودر بادام زمینی و پودر پوست پرتقال آماده کنید. آن را روی صورت خود قرار دهید و با حرکت دورانی مالش دهید ، این بهترین درمان برای منافذ باز پوست است.

یا موز را له کنید و دو قاشق چای خوری روغن بادام شیرین را اضافه کنید، به پوست مالیده پس از 20 دقیقه بشویید.

6. خاک رس

دو قاشق غذاخوری خاک رس و یک قاشق غذاخوری عسل و شیر را ترکیب کنید، این مواد را به خوبی مخلوط کنید و در سراسر صورت خود پخش کنید. بعد از 15-20 دقیقه با آب سرد بشویید. این ترکیب ،پوست شما را تغذیه می کند و منافذ باز را کاهش می دهد.

7. بخار

یکی از بهترین راههای باز کردن منافذ باز روی پوست است قبل از شروع این درمان، صورت خود را با پاک کننده ملایم شستشو دهید. پس از آن، بلافاصله آب سرد را پر کنید تا آنها را ببندد.

8. گلاب و آب خیار

چند قطره گلاب را در آب خیار مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و پس از 15-20 دقیقه شستشو دهید ؛ این ترکیب، منافذ باز را کاهش می دهد. علاوه بر این، سیلیکا در خیار سبب بهبود بافت پوست می شود و به زیبایی بیشتر شما منجر می شود.

ترفندهای خانگی برای کاهش منافذ باز پوست و پوست پرتغالی

9. سرکه سیب

سرکه سیب، دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که منافذ را تقویت می کند و تعادل pH پوست را حفظ می کند ، به نسبت مساوی از آب و سرکه سیب بجوشانید با استفاده از پنبه، سطح پوست را با این ترکیب پوشانده و چند دقیقه منتظر بمانید و سپس پوست را با آب بشویید ؛ برای نتایج بهتر، از این ترکیب به طور مرتب استفاده کنید.

10.ماسک جو دوسر

گوجه فرنگی یک مرطوب کننده طبیعی است که منافذ را کاهش می دهد و روغن اضافی را از پوست جدا می کنداز سوی دیگر، بلغور جو دوسر، یک نرم کننده پوست عالی است که، پوست را تمیز و مرطوب کرده و آرام می کند و از روغن بیش از حد نیز پاک می کند.ترکیبی از این دو، روی صورت بمالید و آن را بعد از 30 دقیقه بشویید.

۹ راه برای بستن منافذ باز پوست صورت

در ادامه روش‌هایی را پیشنهاد می کنیم تا منافذ پوست شما کوچکتر شوند:

۱٫ فقط از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرکمدوژنیک (NON-COMEDOGENIC) استفاده کنید.

کلمه ی «غیرکمدوژنیک» به این معناست که این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. همان طور که قبلاً گفتیم وقتی منافذ پوست بسته شوند، بزرگتر دیده می‌شوند و بیشتر به چشم می‌آیند. پس، برای اینکه منافذ پوست شما مسدود نشوند، روی همه‌ی محصولاتی که برای صورت خود استفاده می‌کنید، به دنبال این عبارت‌ها بگردید:

غیر کمدوژنیک (non-comedogenic)

فاقد چربی (oil free)

منافذ را مسدود نمی‌کند (Won’t clog pores)

اگر محصولی هیچ یک از این موارد را نداشت، از آن استفاده نکنید.

۲٫ روزی دوبار صورت خود را بشویید.

• اگر پوست ما چرب باشد، منافذ بزرگتر دیده می‌شوند. پس، صورت خود را دو بار در روز بشویید تا منافذ با آلودگی‎ها مسدود نشوند و چربی پوست‌تان کم شود.

• علاوه بر این، شستشوی صورت به طور صحیح از آکنه پیشگیری می‌کند و سبب بهبود التهاب پوست و افزایش سلامت آن می‌شود.

• البته هنگام شستن صورت خود دقت کنید تا:

• از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ پوست را آزار می‌دهد و باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود.

• صورت خود را به آرامی بشویید. مالِش و ساییدن پوست به آن آسیب می‎زند و پوست را ملتهب می‌کند. اگر پوست ما ملتهب شود، منافذ آن بیشتر دیده می‌شوند.

• یک شوینده‌ی غیرکمدوژنیک و ملایم پیدا کنید. دوباره تکرار می‌کنیم، باید هر کاری می توانید، انجام دهید تا از تحریک پوست و مسدود شدن منافذ آن جلوگیری کنید.

پیشنهاد میکنیم  مقاله همه چیز درباره‌ی فیس براش مطالعه کنید

۳٫ برای شستن صورت خود از ژل شستشوی صورت استفاده کنید.

اگر پوست شما چرب است، یا می‌خواهید منافذ باز پوست خود را ببندید، توصیه می‌کنیم از انواع ژل شستشوی صورت استفاده کنید.

شوینده‌ها و پاک کننده‌های دیگری مثل صابون، ممکن است موادی داشته باشند که در منافذ پوست ما باقی بمانند و چربی پوست را بیشتر کنند. اما، ژل شستشوی صورت کمک می‌کند تا چربی منافذ پوست را تمیز کنیم. در نتیجه، پوست به ظاهر مطلوب ما نزدیکتر می شود.

۴٫ هر روز ضد آفتاب بزنید.

هرچه خورشید آسیب بیشتری به پوست ما بزند، پوست بیشتر شل و افتاده می‌شود. پوستی که سفتی خود را از دست بدهد، منافذ آن بیشتر دیده می‌شوند.

اگر از یک ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، تا حد زیادی پوست خود را در برابر آسیب‌های آفتاب محافظت می‌کنید. پس، برای محافظت از پوستتان، هر روز (حتی روزهای بارانی و یا سرد) از ضد آفتاب استفاده کنید.

یادتان باشد، هر زمان که نور خورشید به پوست ما بخورد، به آن آسیب می‌زند. این آسیب در طول زمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب سبب محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک ‌کند.

۵٫ لایه‌برداری را فراموش نکنید.

• اگر پوست چربی دارید، باید هفته‌ای یک یا دو بار لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری کمک می‌کند تا آلودگی هایی مانند گرد ‌و خاک، سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی از منافذ پوست حذف شوند. در نتیجه، منافذ پوست مسدود نشده و کوچکتر دیده می شوند.

• البته، نباید بیشتر از دو بار در هفته پوست را لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری بیش از اندازه، پوست را خشک می‌کند.

۶٫ با پوست خود با ملایمت برخورد کنید.

• مالِش و ساییدن پوست صورتتان آن را تمیزتر نمی‌کند. بلکه، باعث آسیب دیدن پوست می‌شود و منافذ آن را بزرگتر نشان می‌دهد.

• ور رفتن با صورت، فشار دادن پوست یا کَندن موادی که در منافذ آن گیر افتاده، باعث آزار پوست می‌شود. در این صورت، منافذ پوست‌تان بیشتر دیده می‌شوند.

پس، برای بستن منافذ باز پوست یا جلوگیری از ایجاد آن‌، باید با پوست خود خیلی با ملایمت رفتار کنید. یادتان باشد، هیچ‌گاه پوست خود را نسایید، مالش ندهید، با آن ور نروید یا مواد گیر افتاده در منافذ آن را تخلیه نکنید.

۷٫ افتادگی پوست صورت خود را درمان کنید.

با بالا رفتن سن، پوست ما سفتی خود را از دست می‌دهد و افتاده می‌شود. در این حالت، منافذ پوست بزرگتر دیده می‌شوند.

غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین ث مانند فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید. ویتامین ث در کلاژن سازی به بدن ما کمک می‌کند. کلاژن حامی مهم پوست است و از آویزان شدن پوست جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین ث از التهاب پوست و در نتیجه، پیرشدن پوست جلوگیری می‌کند.

دکتر مایکل ادواردز، پزشک و رئیس انجمن آمریکایی جراحی زیبایی پلاستیک درباره‌ی ترکیبات پوستی بدون نسخه، می‌گوید: سرم ویتامین C و سرم‌های حاوی رتینول‌ها (مشتقات ویتامین آ) بهترین راه جلوگیری از پیری پوست هستند.

مشاهده سرم کوچک کننده منافذ مری کی

۸٫ هر روز پوست خود را مرطوب کنید.

• کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما بازی می‌کند. حفظ رطوبت پوست و رطوبت‌رسانی به آن از وظایف عمده آن است.

• ممکن است مرطوب کردن روزانه پوست چرب، کار نامناسبی به نظر بیاید. اما، این کار از باز شدن منافذ جلوگیری می کند.

این کار باعث می‌شود که چربی (سبوم) به جای اینکه روی سطح منافذ پوست بنشیند، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند. پس، مرطوب کردن پوست باعث می‌شود منافذ پوست با چربی مسدود نشوند و کوچکتر دیده شوند.

آبرسانی به پوست را جدی بگیرید!

۹٫ هر شب‌ آرایش خود را پاک کنید.

پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب اهمیت زیادی دارد. اگر شب با آرایش بخوابید منافذ پوست‌تان مسدود می‌شوند؛ چرا که مواد آرایشی، چربی و باکتری‌ها در منافذ پوست روی هم جمع می‌شوند.

اگر وقت کم دارید، می‌توانید از دستمال‌های مرطوب پاک‌کننده‌ی آرایش برای پاک کردن سریع آرایش خود استفاده کنید.

چگونه سلامت پوست خود را بهبود دهیم؟

درمان‌های خانگی‌ای که به شما پیشنهاد دادیم، روش‌های خوبی برای بستن منافذ باز پوست هستند. اما نکاتی که در ادامه می‌گوییم می‌توانند سلامت پوست شما را بهتر کنند:

• تغذیه‌ی مناسب داشته باشید: داشتن یک تعادل غذایی که شامل مواد مغذی، انواع چربی‌، پروتئین‌ و کربوهیدرات است به سلامت ما کمک زیادی می‌کند. رژیم غذایی سالم، در پوست منعکس می‌شود.

• آب کافی بنوشید: آب، پوست را از درون آبرسانی می‌کند. در نتیجه، رنگ پوست یکدست می‌شود و بهتر به نظر می‌آید.

• ورزش کنید: با ورزش منظم، جریان خون در همه قسمت‌های بدن ما، از جمله پوست بیشتر می‌شود. همچنین، ورزش کردن باعث تعریق می‌شود. تعریق برای سلامت پوست مفید است.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ انجام شد، عرق بدن، آنتی‌بیوتیکی طبیعی دارد که از پوست در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند. البته، بعد از ورزش، همیشه پوست‌تان را با آب بشویید. با اینکه تعریق برای پوست شما مفید است، اما ماندن عرق روی پوست منافذ آن را مسدود می‌کند.

حال که نکته‌های علمی جدیدی درباره‌ی منافذ باز پوست و علت بزرگتر شدن آن یاد گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً راهکارهایی را که به شما ارائه دادیم، امتحان کنید. سلامت پوست شما برای ما مهم است. پس، حتماً نظر دهید و سؤال بپرسید. ما را از تجربه‌های خود و نکاتی که از این متن آموختید، آگاه کنید.

مشاهده محصولات برای بستن منافذ در الینو:

سرم پرکننده منافذ مری کی
پرایمر کوچک کننده و پر کننده منافذ اوردینری
سرم اصلاح کننده منافذ

برندهای روز دنیا را در فروشگاه اینترنتی الینو مقایسه، بررسی و تهیه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *