ای مگ

روش های پیشگیری از افتادگی و شل شدگی پوست چیست؟

روش های پیشگیری از افتادگی و شل شدگی پوست چیست؟

اکثر افراد اعتقاد دارند افتادگی و شل شدگی پوست یک امر طبیعی است و به مرور زمان و با افزایش سن اتفاق می افتد و راه حلی برای پیشگیری و درمان آن وجود ندارد. اما متخصصین پوست و مو معتقدند عوامل بسیاری در افتادگی و شل شدگی پوست دخیل هستند و می توان با مراقبت های ویژه از پوست، این عوامل را کنترل نمود و روند افتادگی و پیری پوست را آهسته تر کرد. در این مقاله قصد داریم به روش های پیشگیری از افتادگی و شل شدگی پوست بپردازیم.

چگونه می توان با افتادگی و شل شدگی پوست مقابله نمود؟

برای حفظ سلامت و شادابی پوست صورت و بدن روش های بسیاری وجود دارد. اما اکثر آن ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و عوارض بسیاری دارند. در ادامه به تعدادی از روش های طبیعی و بدون عارضه اشاره می کنیم که به شما کمک می کند تا پوستی سالم و جوان داشته باشید.

1. برای جلوگیری از افتادگی و شل شدگی پوست به آهستگی وزن خود را کم کنید

در صورتی که اضافه وزن دارید و خواهان کاهش وزن و تناسب اندام هستید؛ سعی کنید به آرامی وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن سریع موجب افتادگی، شل شدگی و آویزان شدن پوست صورت و بدن شما می شود و تاثیرات منفی بر روی اندام و چهره ی شما دارد. برای جلوگیری از افتادگی و شل شدگی ناشی از کاهش وزن، بهتر است هفته ای نیم تا یک کیلو وزن کم نمایید، تا پوستتان خاصیت ارتجاعی خود را از دست ندهد و دچار افتادگی نشود.

 

روش های پیشگیری از افتادگی و شل شدگی پوست چیست؟

2. نوشیدن آب کافی

آب نقش مهمی در بدن دارد. در واقع آب قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند و سبب دفع سموم بدن شما می شود. علاوه بر این، آب سبب رطوبت رسانی و آبرسانی به پوست می شود، بنابراین برای داشتن پوستی سالم، سفت و جوان، لازم است روزانه هفت تا هشت لیوان آب بنوشید.

حفظ سلامت پوست با نوشیدن آب

3. پیشگیری از افتادگی و شل شدگی پوست با محصولات ضد آفتاب

نور خورشید دارای اشعه های مضری برای پوست است. این اشعه های زیان آور تاثیرات مخربی بر روی پوست صورت و بدن دارند. در واقع اشعه های نور خورشید کلاژن و الاستین پوست را که سبب جوانی و استحکام پوست می شوند، را تخریب می کنند. با تخریب کلاژن و الاستین، پوست استحکام خود را از دست می دهد و دچار افتادگی، شل شدگی و حتی چین و چروک می شود. پس برای داشتن پوستی زیبا و سالم، لازم است قبل از خروج از منزل از محصولات ضد آفتاب با spf 50 یا بیشتر استفاده نمایید.

4. مقابله با افتادگی و شل شدگی پوست با محصولات مرطوب کننده

اگر تمایل دارید روند شل شدگی و افتادگی پوست خود را آهسته تر کنید، نوشیدن آب کافی نمی باشد و لازم است از کرم ها و محصولات رطوبت رسان و آبرسان استفاده کنید. محصولات مرطوب کننده به صورت عمقی لایه های پوست شما را رطوبت رسانی می کنند و سبب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شما می شوند و از بروز زود رس چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کنند. بهتر است شب ها قبل از خواب و صبح ها پس از بیدار شدن از محصولات مرطوب کننده بر روی پوست صورت، گردن و بدن خود استفاده نمایید.

مقابله با افتادگی و شل شدگی پوست با محصولات مرطوب کننده

5. حفظ سلامت پوست با لایه برداری

یکی از بهترین روش های حفظ سلامت پوست، لایه برداری هفتگی پوست می باشد. لایه برداری پوست سبب حذف سلول های قدیمی پوست می شود و به رشد سلول های پوستی جدید کمک می کند. برای این کار می توانید از اسکراب ها استفاده کنید. لایه برداری برای پوست های مختلط و چرب بهتر است هفته ای یک بار انجام شود و برای پوست های حساس و خشک لازم است هر دو هفته، یک بار صورت گیرد.

6. زیبایی و سلامت پوست با ورزش های صورت

برای سفت شدن پوست و جلوگیری از افتادگی آن، بهتر است روزانه از ورزش های صورت استفاده کنید. این ورزش ها به آسانی قابل انجام شدن هستند و در هر مکانی حتی محل کار، مسافرت، ماشین و … می توانید آن ها را انجام دهید. برای هر ناحیه ی خاص صورت ورزش ویژه ای وجود دارد و شما می توانید روزانه ورزش فک، پیشانی، گردن، گونه و لب را انجام دهید. به طور مثال ورزش مخصوص پیشانی به این صورت است که هر دو انگشت اشاره ی خود را در قسمت زیر ابروها قرار دهید. پس از آن چشم های خود را ببندید و با انگشتان خود سعی کنید تا چشم ها را به سمت پایین هدایت کنید. انجام این ورزش آسان به مدت 10 دقیقه در روز، نتایج فوق العاده ای بر روی پوست پیشانی شما خواهد گذاشت.

روش های پیشگیری از افتادگی و شل شدگی پوست چیست؟

7. جلوگیری از افتادگی و شل شدگی پوست با ماساژ

ماساژ مداوم پوست با لوسیون های مخصوص پوست یا روغن های طبیعی، سبب بازسازی و احیای پوست می شود و به سفت شدن پوست صورت و افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک می کند. پس اگر خواهان پوستی سالم و جوان هستید، ماساژ پوست را در برنامه ی خود قرار دهید.

8. ورزش و تاثیر آن بر روی سلامت پوست

ورزش تاثیر بسیاری بر روی سلامت پوست دارد. اگر برای کاهش وزن، ورزش می کنید. پس از رسیدن به وزن دلخواه خود، ورزش کردن را ادامه دهید. حتی می توانید نوع ورزش خود را تغییر دهید و پارامتر تفریحی آن را افزایش دهید. به عنوان مثال شنا کردن یک ورزش عالی برای پوست می باشد، زیرا ضمن انجام ورزش و تحرک بدن، سبب رطوبت رسانی پوست نیز می شود.

ورزش و تاثیر آن بر روی سلامت پوست

9. تغذیه سالم

تغذیه سالم در سلامت پوست بسیار موثر است. سعی کنید شیرینی جات را از برنامه ی غذایی روزانه ی خود حذف نمایید و میوه ها، سبزیجات برگ دار و آبمیوه های سالم و طبیعی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف مواد پروتئینی، گوشت، حبوبات، ماهی و مرغ در حفظ سلامت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن نقش موثری دارد، پس حتما به صورت روزانه از این مواد غذایی استفاده نمایید.

تاثیر غذا بر روی سلامت پوست

10. پرهیز از استعمال دخانیات

دخانیات بر روی رشد سلول های پوستی تاثیر می گذارد و سبب اختلال در تولید کلاژن می شود. مصرف دخانیات و کشیدن سیگار، سبب کاهش خاصیت الاستیسیته ی پوست، اختلال در گردش خون پوست و عدم رسیدن اکسیژن کافی به سلول های پوستی می شود، در نتیجه روند پیری پوست با سرعت بیشتری انجام می گیرد و فرد دچار پیری زود رس پوست و افتادگی پوست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *