ای مگ

روش های درمان جوش های سر سیاه بینی

روش های درمان جوش های سر سیاه بینی

جوش های سر سیاه، نقاط سیاهی هستند که به علت مسدود شدن منافذ باز پوست ایجاد می شوند. این جوش ها معمولا بر روی پوست بینی، کمر، سینه، شانه و چانه نمایان می شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل ایجاد کننده ی جوش های سر سیاه و روش های درمان این نوع جوش بپردازیم. با ما همراه باشید.

روش های درمان جوش های سر سیاه بینی

 

عوامل ایجاد کننده ی جوش های سر سیاه کدام اند؟

  • جمع شدن باکتری ها بر روی پوست صورت و بدن
  • ترشح بیش از حد چربی پوست
  • تجمع سلول های مرده ی پوست و انسداد فولیکول های مو
  • تغییرات هورمونی در زمان استفاده از قرص بارداری و یا دوران قاعدگی
  • استفاده از داروهایی نظیر کورتیکواستروئیدها و آندروژن‌ها

روش های درمان جوش های سر سیاه

افرادی که پوست چربی دارند، بیشتر از دیگران در معرض جوش های سر سیاه هستند. البته این نوع جوش بر روی سایر پوست ها هم دیده می شود و فقط مختص پوست های چرب نمی باشد. در زیر موثرترین روش های درمان جوش سر سیاه بیان شده است:

1. هفته ای دو مرتبه لایه برداری کنید

لایه برداری یکی از موثرترین روش های درمان جوش های سر سیاه است. برای این کار می توانید از محصولات لایه بردار شیمیایی ملایم استفاده کنید. کرم های لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید به شما در لایه برداری پوستتان کمک می کند. این دو اسید سبب حذف سلول های مرده ی پوست و رفع جوش های سر سیاه می شوند. اسید های آلفا و بتا هیدروکسی با حذف لایه ی مرده ی پوست، به روشن شدن پوست صورت و بدن کمک می کنند. این اسیدها موجب حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می شوند، بنابراین هنگامی که از محصولات حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید استفاده می کنید؛ حتما در طول روز از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

درمان جوش با لایه برداری

2. درمان جوش های سر سیاه با چسب پاک کننده ی بینی

چسب های پاک کننده ی بینی آلودگی، چربی و میکروب های تجمع یافته در منافذ پوست را خارج می کنند و سبب پاکسازی منافذ باز پوست و درمان جوش می شوند. برای پاکسازی کامل منافذ، بهتر است قبل از استفاده از چسب پاک کننده ی بینی، پوست خود را بخور دهید. می توانید هفته ای یکبار از چسب پاک کننده ی بینی استفاده کنید.

درمان جوش با چسب بینی

3. روزانه دو بار پوست خود را بشویید

شستشوی روزانه ی پوست، از تجمع آلودگی و چربی اضافه جلوگیری می کند. پاکسازی پوست صورت پس از بیدار شدن از خواب، سبب حذف میکروارگانیسم ها و چربی اضافه ی پوست می شود. دقت کنید از شوینده های مناسب استفاده کنید و از پاکسازی پوست با محصولاتی که موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شوند، خودداری نمایید. در صورتی که روزانه ورزش می کنید. حتما پس از ورزش پوست خود را با پاک کننده ی مناسب بشویید تا از مسدود شدن منافذ باز پوست به وسیله ی تعریق و ایجاد جوش های سر سیاه جلوگیری شود.

4. درمان جوش های سر سیاه با بخور دادن پوست

بخور سبب باز شدن منافذ پوست صورت و رفع جوش های سر سیاه می شود. برای این کار می توانید از دستگاه بخور یا از کاسه ی بزرگ حاوی آب در حال جوش استفاده کنید.

درمان جوش با بخور دادن

5. استفاده از محصولات رتینوئید موضعی

رتینوئیدهای موضعی به صورت کرم، لوسیون و ژل عرضه می شوند. این محصولات مانع کراتینه شدن پوست می شوند و روند پیری پوست را آهسته تر می کنند. علاوه بر این، محصولات حاوی رتینوئید در درمان جوش های سر سیاه و کومدون ها هم موثر می باشند. برای درمان جوش ها لازم است حداقل 6 هفته از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید. استفاده از کرم ها، لوسیون ها و ژل های حاوی رتینوئید برای بانوان باردار ممنوع می باشد.

6. ماسک زغال

زغال فعال قدرت جذب بسیار بالایی دارد. ماسک حاوی زغال فعال به جذب میکروب ها، چربی و آلودگی های پوست می پردازد. این ماسک آلودگی منافذی را که هنوز سفت نشده اند را جذب کرده و سبب رفع کامل جوش های سر سیاه می شود. برای استفاده از ماسک زغال فعال می توانید از ماسک هایی که به صورت آماده در فروشگاه ها هستند؛ استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید این ماسک را در خانه به وسیله ی زغال فعال، آب و ژلاتین درست کنید و استفاده نمایید.

درمان جوش های سر سیاه با ماسک زغال فعال

7. استفاده از ماسک خاک رس

خاک رس دارای قدرت جذب بالایی است و با جذب آلودگی های پوست و منافذ، سبب کاهش جوش های سر سیاه پوست صورت و بدن می شود. این ماده آنتی باکتریال و سم زدا است و در افزایش کلاژن پوست هم موثر می باشد. ماسک خاک رس را می توانید از فروشگاه اینترنتی الینو تهیه نمایید.

8. ماسک سفیده ی تخم مرغ

برای درست کردن این ماسک خانگی مقداری سفیده ی تخم مرغ را با دو قاشق آب لیمو مخلوط کنید. پس از درست شدن ماسک، لایه ی نازکی از آن را بر روی پوست و نواحی که دارای جوش سر سیاه است، بمالید و اجازه دهید خشک شود. پس از آن، تعدادی دستمال کاغذی را بر روی پوست قرار دهید و لایه ی دوم ماسک را بر روی دستمال ها بکشید و اجازه دهید خشک شود. در صورتی که جوش های سر سیاه زیادی دارید می توانید لایه ی سوم را هم به وسیله ی دستمال کاغذی ایجاد کنید. پس از خشک شدن تمام لایه ها با جدا کردن دستمال های کاغذی از سطح پوست، جوش های سر سیاه و سایر آلودگی های پوست، پاک می شوند. پس از آن پوست خود را با یک شوینده ی ملایم پاکسازی کنید.

9. استفاده از مخلوط عسل و آب لیمو

مقداری عسل و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. مخلوط حاصله را بر روی پوست خود بمالید. آب لیموی موجود در این مخلوط سبب کوچیک شدن منافذ پوست می شود. عسل نیز دارای خاصیت ضد باکتری است و باکتری هایی که عامل جوش می باشند را از بین می برد.

 

درمان جوش با ماسک عسل و آب لیمو

10. استفاده از گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا دارای خاصیت جمع کنندگی است. این گیاه نقش موثری در کوچک شدن و کاهش منافذ باز پوست دارد. بنابراین گیاه آلوئه ورا با کاهش منافذ باز پوست، از بروز جوش های سر سیاه بر روی پوست صورت جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *