ای مگ

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

برای داشتن موهایی با رنگ بلوند یا رنگ های فانتزی که امروزه طرفداران بی شماری پیدا کرده اند ابتدا لازم است مو دکلره شود. اما دکلره کردن مو به شدت برای موها ضرر داشته و می تواند آسیب‌های زیادی به آنها وارد کند. در این مقاله قصد داریم با دکلره، عوارض آن و روش های مراقبت از موی دکلره شده بیشتر آشنا شویم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

دکلره مو چیست؟

دکلره روشی جهت از بین بردن رنگ طبیعی مو برای افرادی است که می خواهند از رنگ های روشن یا فانتزی برای موهای خود استفاده کنند. این روش با استفاده از مواد شیمیایی قوی همچون هیدروژن پراکسید انجام می شود و می تواند آسیب جدی به بافت مو وارد کند. در ادامه به بررسی آسیب های دکلره روی مو می پردازیم.

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

 

دکلره چه آسیب هایی به مو وارد می کند؟

التهاب و سوختگی پوست سر

زمان تقریبی دکلره کردن مو یک تا دو ساعت است که در طی آن تماس مستقیم پوست سر با مواد شیمیایی دکلره که بسیار قوی هستند می تواند باعث ایجاد التهاب، سوزش یا سوختگی در پوست سر شود. در صورت سوزش و خارش شدید پوست سر در حین دکلره، فورا سر خود را با آب بشویید و  از ادامه کار خودداری نمایید.

خشک و شکننده شدن موی دکلره شده

شایع ترین عارضه بعد از دکلره شدن مو، خشک شدن موها است؛ که به راحتی قابل درمان نبوده و می تواند موجب موخوره شود. اگر می خواهید موهایتان را دکلره کنید، حتما موهایتان را از قبل تقویت کنید. همچنین اگر موهای خشکی دارید قبل از دکلره با ماسک مو یا سایر محصولات درمانی و مراقبتی مو، آنها را آبرسانی کرده و شرایط موی خود را بهبود بخشید.

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

 

آسیب پذیری بیشتر موی دکلره شده

موها پس از دکلره شدن به شدت آسیب پذیر شده و نیاز به مراقبت جدی دارند. شایع ترین مشکلات موی دکلره شده، شکنندگی و خشک شدن بافت مو، موخوره، گره حوردگی و ریزش آنها است. البته اگر دکلره با مواد درجه یک و توسط افراد متخصص انجام شود میزان آسیب دیدگی موها به حداقل خواهد رسید اما باز هم موها جهت حفظ سلامت به مراقبت ویژه نیاز دارند.

وز شدن موی دکلره شده

موی سالم ساختار صاف و بدون وزی دارد. دکلره کردن مو باعث خشکی، وز شدن و گره خوردگی موها می شود که در صورت عدم مراقبت، مشکلات مو بیشتر شده و دچار ریزش شدید می شوند.

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

در صورت دکلره کردن موهایتان حتما مراقبت های لازم را به عمل آورده تا دچار مشکل نشوید. در ادامه با ضروری ترین اقدامات مراقبت از مو بعد از دکلره آشنا می شوید که به شما در حفظ سلامت موهایتان کمک خواهد کرد.

1. استفاده از وسایل حرارت دهنده مو را به حداقل رسانید

اگر همیشه از اتو مو برای صافی موهایتان استفاده کرده اید بعد از دکلره شدن موها باید به طور جدی استفاده از آن را کاهش دهید. موهای دکلره شده دچار خشکی زیادی می شوند و استفاده از وسایل حالت دهنده مو نیز موجب آسیب دیدگی بیشتر مو می شود. از این رو برای موهایتان از مدل هایی استفاده کنید که نیاز به این وسایل نداشته باشد. همچنین بعد از حمام بگذارید موهای خیستان به طور طبیعی در معرض هوای آزاد خشک شود.

چگونه از موی دکلره شده مراقبت کنیم؟

 

2. موهایتان را زیاد نشویید

شستن بیش از حد مو مخصوصا با آب داغ باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و موی سر شده و موجب خشکی موها می شود. موهای دکلره شده نیز در صورت شستشوی زیاد به دلیل خشکی، دچار آسیب بیشتری می شوند. بنابراین سعی کنید فواصل بین روزهای حمام رفتن خود را افزایش دهید یا برای تمیز کردن مو از محصولاتی مانند شامپو خشک استفاده کنید.

محافظت از موهای رنگ شده

 

3. از شامپوی مناسب استفاده کنید

بافت مو پس از دکلره شدن تغییر کرده و خشک و زبر می شود. در این حالت باید از یک شامپوی مناسب برای شستشوی موها استفاده کرد؛ شامپو مو مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده یا موهای خشک و فر که حاوی ترکیبات نرم کننده، انواع ویتامین و مواد تقویت کننده هستند انتخاب بسیار مناسبی بوده و می تواند به ترمیم و احیای مو کمک کند.

4. از محصولات درمانی و تقویتی مو استفاده کنید

برای ترمیم آسیب های موی دکلره شده، حتما هر هفته از ماسک‌ مو تقویت کننده و آبرسان استفاده کنید. همچنین روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی مخصوص مو نیز می توانند به کاهش آسیب‌های ناشی از دکلره کمک کنند. استفاده از این محصولات علاوه بر کاهش مشکلات ناشی از دکلره، از بروز احتمالی موخوره نیز پیشگیری می کنند.

5. مدل بستن موهای خود را تغییر دهید

تا حد امکان از بستن موی دکلره شده شده خودداری کنید. بستن مو به خصوص به شکل دم اسبی فشار زیادی به ریشه مو وارد کرده و در موهای دکلره شده به دلیل ضعیف و خشک شدن تارهای مو موجب شکستگی بیشتر آنها می شود.

محافظت از موهای رنگ شده

 

6. شستن موی دکلره شده با آب ولرم

آب داغ یکی از عوامل است که موجب آسیب به مو می شود؛ مخصوصا در موی دکلره شده بخار آب داغ موجب باز شدن کوتیکول موها و آسیب دیدگی بیشتر تارهای مو می شود. بنابراین سعی کنید برای حفظ سلامت مو در تمام اوقات از آب ولرم که دمای متوسطی دارد استفاده کنید. حتی پاشیدن مقداری آب سرد نیز در انتهای شستشو روی مو می تواند به حفظ رطوبت و سلامت موها کمک کند.

7. نوک موی دکلره شده را کوتاه کنید

اگر در اثر دکلره کردن مو دچار موخوره شده اید با کوتاه کردن 5 تا 10 سانت از انتهای مو می توانید به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کرده و از ایجاد موخوره پیشگیری کنید.

محافظت از موهای رنگ شده

 

8. موهایتان را هنگامیکه کمی مرطوب هستند شانه کنید

موی دکلره شده مستعد گره خوردن است. برای شانه زدن موهای دکلره بهتر است زمانی که کمی رطوبت دارند این کار صورت گیرد. همچنین استفاده از شانه دندانه درشت یا برسی که خیس باشد نیز از گره خوردگی و آسیب به مو جلوگیری می کند.

9.حفاظت از موی دکلره شده در مقابل نور آفتاب

موهای دکلره شده نسبت به هرگونه حرارتی حساس بوده و دچار آسیب می شوند. حتی نور خورشید نیز بر روی آنها تاثیر گذاشته و موجب آسیب دیدگی بیشتر پوست و موی سر می شود. بنابراین اگر موهای خود را دکلره کردید حتما از آنها در فضای باز با پوشیدن کلاه یا استفاده از اسپری ها و محصولات تخصصی مو که دارای SPF هستند محافظت نمایید.

محافظت از موهای رنگ شده

 

10. مواظب کلر آب باشید

اگر اهل شنا هستید و موهای خود را رنگ یا دکلره کرده اید حتما به هنگام شنا از کلاه مخصوص شنا استفاده کنید. کلر موجود در آب استخر به شدت برای موی دکلره شده مضر بوده و علاوه بر ضعیف کردن بیشتر ریشه مو، موجب تغییر رنگ موی دکلره به زرد، سبز یا نارنجی نیز خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *