ای مگ

راه‌کارهای موثر در رشد ناخن‌ها

راه‌کارهای موثر در رشد ناخن‌ها

ناخن‌ها علاوه بر زیبایی دست‌ها و محافظت از انگشتان، نشان دهنده سلامت بدن و دریافت کافی تمام ویتامین ها و مواد مغذی ضروری توسط بدن هستند. اما گاهی اوقات رشد ناخن‌ها کندتر از حد معمول شده یا ظاهری نامناسب پیدا می کنند؛ که می تواند ارتباط موثری با رژیم غذایی و سبک زندگی داشته باشد. علاوه بر این عوامل مختلفی در رشد ناخن‌ها تاثیر گذار هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

راه‌کارهای موثر در رشد ناخن‌ها

راه‌کارهای موثر در رشد ناخن‌ها

 

1. برای رشد ناخن‌ها از خشکی پوست پیشگیری کنید

خشکی پوست یکی از عواملی است که رشد طبیعی ناخن‌ها را متوقف می کند. پوست خشک مستعد ترک خوردن و خونریزی بوده و می‌تواند باعث بروز انواع عفونت‌های باکتریایی و قارچی در ناخن شود.

برای پیشگیری از این مشکل دست‌ها و ناخن‌های خود را همیشه مرطوب نگه دارید؛ به خصوص در فصول سرد سال که پوست بیشتر مستعد خشکی و اگزما است حتما از محصولات محافظت کننده پوست و آبرسان قوی استفاده کنید.

2. ناخن هایتان را خشک نگه دارید

ناخن ها اگر برای مدت طولانی در تماس با آب باشند، نرم و شکننده شده و استحکام خود را از دست می دهند. بنابراین لازم است بعد از حمام یا شنا حتما آنها را کاملا خشک کنید. همچنین به هنگام شستن ظروف، لباس یا تمیزکاری منزل، برای محافظت از ناخن ها در برابر رطوبت و مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید.

راه‌کارهای موثر در رشد ناخن‌ها

 

3. برای رشد ناخن‌ها آنها را مرتب نگه داشته و سوهان بکشید

مرتب نگه داشتن ناخن ها و کشیدن سوهان به شکلی که گرد یا مربعی شوند می تواند از شکسته شدن آنها جلوگیری کرده و موجب سلامت ناخن شود. جویدن ناخن‌ها، کندن گوشه های آن و شکستن آنها علاوه بر نازیبا شدن ظاهر آن، تاثیر منفی روی رشد ناخن‌ها می گذارد.

4. ماساژ انگشتان موثر در رشد ناخن‌ها

ماساژ انگشتان باعث بهبود گردش خون در زیر ناخن‌ها شده و به رشد بهتر آنها کمک می کند. کاهش جریان خون در ناخن‌ها که در اثر برخی از بیماری‌ها مثل دیابت بوجود می آید موجب ضعیف شدن و کند شدن سرعت رشد ناخن‌ها می شود.

5. محافظت از کوتیکول ها برای رشد ناخن‌ها

کوتیکول‌ها پوسته‌های باریک، سخت و شفاف هستند که علاوه بر حفاظت از ناخن‌های تازه روییده، از نفوذ باکتری‌ها به ریشه ناخن نیز پیشگیری می کنند. در صورت کوتاه کردن بیش از حد، یا کندن آنها، کوتیکول ها آسیب دیده و موجب عفونت و کند شدن سرعت رشد ناخن‌ها می شود.

برای محافظت از کوتیکول ها به طور مرتب آنها را با کرم مناسب یا روغن‌های مخصوص کوتیکول مرطوب و چرب کرده و از کندن آنها خودداری کنید.

روش های مراقبت از ناخن

 

6. در مراکز تخصصی و مورد اعتماد مانیکور انجام دهید

برای انجام مانیکور حتما به سالن های آرایشی تخصصی مراجعه کنید. در برخی مواقع برداشتن مقدار زیادی کوتیکول در حین مانیکور باعث نفوذ عفونت به ریشه ناخن شده که با گذشت زمان منجر به ضعیف شدن ناخن‌ها می شود.

علاوه بر این ضدعفونی ابزار کار نیز جزو نکات ضروری مانیکور است که حتما باید رعایت شود. برای پیشگیری از نفوذ هرگونه عفونت به زیر ناخن‌هایتان حتما وسایل شخصی خود را به سالن ببرید.

مانیکور کردن ناخن ها نیز فرآیندی کاملا بدون درد است پس اگر در حین انجام کار دردی احساس کردید سریعا از تتکنیسین بخواهید تا کارش را متوقف کند. مانیکور غیر اصولی و آسیب های وارده مانع از رشد ناخن‌ها می شود.

7. از پاک کننده‌های غیر استاندار و زبر برای پاک کردن لاک استفاده نکنید

پاک‌کننده‌های حاوی استون به شدت برای ناخن ها ضرر داشته و موجب خشک شدن و ضعیف شدن آنها می شوند. در صورت امکان از لاک هایی استفاده کنید که برای پاک شدن به استون نیاز ندارد.

اگر مجبور به استفاده از استون شدید حتما مقدار کمی از آن را بر روی ناخن‌هایتان استفاده کنید و پس از اتمام کار ناخن و کوتیکول را چرب و مرطوب نمایید.

روش های مراقبت از ناخن

 

8. تاثیر بیماری‌های زمینه‌ای در رشد ناخن‌ها

بیماری هایی همچون پسوریازیس و دیابت که به طور مستقیم روی پوست اثر می گذارند می تواند عاملی برای کاهش رشد ناخن‌ها باشند. در چنین مواقعی مراجعه به پزشک متخصص و پیروی از دستورات و نسخه پزشک می تواند به بهبود شرایط ناخن‌ کمک کند.

تاثیر رژیم غذایی در رشد ناخن‌ها

سلامت ناخن‌ها می تواند در رشد مطلوب آنها موثر باشد. ناخن‌ها همانند دیگر اعضا و جوارح بدن برای حفظ سلامت و استحکام خود به رژیم غذایی سالم شامل انواع ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارند. در ادامه با مهمترین ویتامین ها و املاح معدنی ضروری برای داشتن ناخن هایی سالم آشنا خواهید شد.

روش های مراقبت از ناخن

 

1. آهن

آهن یکی از ضروری ترین املاح معدنی در بدن است که علاوه بر تنظیم فعالیت‌های طبیعی بدن و پیشگیری از کم‌خونی، برای تقویت ناخن‌ها نیز بسیار ضروری بوده و در صورت کمبود در بدن می تواند منجر به خشکی و شکنندگی آنها شود.

2. کلسیم

کلسیم نقش ضروری در استخوان‌ سازی و پیشگیری از پوکی استخوان دارد. کمبود کلسیم در بدن نه تنها به استخوان‌ها و برخی از فعالیت های حیاتی بدن آسیب می زند؛ بلکه روی رشد ناخن‌ها نیز اثر منفی گذاشته و موجب ضعیف و شکننده شدن آنها می شود.

روش های مراقبت از ناخن

 

3. پروتئین

طبق تحقیقات انجام شده از آنجا که ساختار اصلی ناخن‌ها از پروتئین تشکیل شده است، کمبود این ماده می تواند روی سلامت و رشد ناخن ها تاثیر گذارد.

مصرف غذاهای حاوی پروتئین همچون تخم مرغ، مرغ یا بوقلمون، گوشت گوساله، ماهی، عدس، بادام زمینی، انواع آجیل‌ها و مغزها و محصولات لبنی مثل شیر و پنیر می تواند به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک کند.

4. بیوتین

بیوتین از جمله ویتامین های گروه B است که نقش اساسی در بدن داشته و به تقویت رشد ناخن و داشتن موهای سالم کمک می کند. بیوتین نقش اساسی در تقویت و استحکام ناخن‌‌ها داشته و نازکی و شکنندگی آنها را از بین می برد.

5. ویتامین A ( رتینول )

ویتامین A علاوه بر تنظیم برخی از فعالیت‌های بدن، به استحکام ناخن کمک کرده، از خشکی آنها جلوگیری می کند و نقش موثری در رشد ناخن‌ها دارد.

منابع غذایی همچون هویج ، کدو تنبل ، پاپایا ، سیب زمینی شیرین ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، زردآلو ، سبزیجات برگ سبز ، تخم مرغ و محصولات لبنی سرشار از ویتامین A هستند.

6. ویتامین C ( اسیداسکوربیک )

ویتامین C آبرسان ناخن ها بوده و مانع از شکنندگی و خشک شدن بافت ظاهری ناخن شده و از تورم بافت های اطراف ناخن نیز جلوگیری می کند. لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، کلم، گل کلم، کلم بروکلی، جعفری و مارچوبه منابع غذایی سرشار از ویتامین C هستند و می توانند نیاز بدن را کاملا تامین کنند.

7. ویتامین E

ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است و موجب تقویت بافت ناخن می شود. غلات ، سبزیجات برگ سبز، بادام، دانه آفتابگردان، فندق و بادام زمینی سرشار از ویتامین E هستند.

روش های مراقبت از ناخن

 

8. ویتامین K

ویتامین K که در سبزیجات برگ سبز، چغندر، آلو، خیار و نخود فراوان یافت می شود؛ یکی از ویتامین های مفید برای پیشگیری از شکنندگی و ترک خوردگی ناخن‌ها می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *