ای مگ

خشکی لب و راه های درمان آن

خشکی لب و راه های درمان آن

خشکی و ترک خوردگی لب یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در اغلب افراد است که تحت تاثیر عواملی همچون سردی هوا، نور شدید خورشید، خشکی هوا، کم آبی بدن، کمبود ویتامین، لیس زدن و مرطوب کردن لب ها با زبان، عدم استفاده از محصولات نرم کننده و مرطوب کننده لب، حساسیت به مواد آرایشی، مصرف برخی از داروها، استعمال دخانیات و … تشدید شده و منجر به پوسته ریزی، ترک خوردگی و خونریزی لب می شود.

اگر جزو افرادی هستید که اغلب با مشکل خشکی و ترک لب مواجه هستید در ادامه با ما همراه باشید تا با موثرترین روش های درمان و پیشگیری ترک خوردگی لب آشنا شوید.

روش های درمانی خشکی لب

پوست لب یکی از حساس ترین نواحی پوستی بدن است که به دلیل نداشتن غدد چربی به سرعت دچار خشکی و آسیب می شود. استفاده از روش های درمانی زیر می تواند نقش موثری در پیشگیری و درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها داشته باشد.

1. نوشیدن آب کافی در طول روز

کم آبی بدن یکی از متداول ترین عوامل خشکی پوست لب و دیگر نواحی پوستی بدن است. نوشیدن آب کافی در طول روز علاوه بر حفظ سلامتی و دفع مواد زائد از بدن می تواند نقش موثری در هیدراته شدن پوست و پیشگیری از خشکی و ترک خوردگی لب ها داشته باشد.

2. استفاده از اسکراب های طبیعی برای درمان خشکی لب

پوست خشک شده روی لب علاوه بر ظاهری نامناسب می تواند مانع از رسیدن مرطوب کننده ها و نرم کننده ها به سطح لب شود. استفاده از لایه بردار و اسکراب های طبیعی و ملایمی همچون شکر و جوش شیرین، بدون آسیب زدن به لب ها، می توانند لایه های خشک شده سطح لب را به خوبی از بین برده و موجب بازگشت نرمی و لطافت طبیعی لب شوند.

خشکی لب و راه های درمان آن

 

3. استفاده از ضد آفتاب

نور خورشید نیز می تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی لب ها شود. برای محافظت از پوست لب، استفاده از ضد آفتاب می تواند بسیار موثر باشد.

4. استفاده از ویتامین E

یکی از ویتامین های موثر در نرم کردن پوست لب ویتامین E است. این ویتامین هم به شکل خوراکی و هم به شکل موضعی از طریق باز کردن محتویات داخل کپسول ویتامین E و مالیدن روی لب ها موجب افزایش گردش خون و نرم شدن پوست لب می شود.

خشکی لب و راه های درمان آن

 

5. استفاده از روغن های طبیعی برای درمان خشکی لب

استفاده از روغن های طبیعی به صورت موضعی روی لب ها می تواند به درمان فوری خشکی و ترک لب به خصوص در هوای سرد و خشک کمک کند. روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک، شی باتر و روغن بادام از جمله روغن های طبیعی درمان ترک لب هستند که می تواند از آنها در طول روز چندین مرتبه روی لب های استفاده نمود. این روغن ها مرطوب کننده های بسیار قوی بوده و موجب رطوبت رسانی و نرمی آنی لب شده و خشکی و پوسته پوسته شدن لب را از بین می برند.

6. استفاده از مرطوب کننده های طبیعی

مرطوب کننده های طبیعی همچون ژل آلوئه ورا، چای سبز، خیار، عسل و موم عسل حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند. استفاده از این عصاره های طبیعی روی لب موجب مرطوب کنندگی و آبرسانی قوی لب شده و به درمان خشکی، التهاب و از بین بردن پوسته پوسته های لب کمک می کنند.

 

7. استفاده روزانه از بالم لب

استفاده از بالم لب یکی از موثرترین روش های درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها است. بالم لب نوعی موم یا پماد است که به سبب ترکیبات فوق العاده، دارای خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی بسیار قوی می باشد. این محصول بدون ایجاد حس چربی یا سنگینی روی سطح لب موجب آبرسانی و چرب نگه داشتن طولانی مدت پوست لب شده و علاوه بر درمان خشکی و ترک خوردگی لب موجب از بین بردن پوست های مرده سطح لب می شود و به بازگشت رنگ طبیعی لب ها، نرمی و سلامت لب کمک می کند.

ترک لب ها و راه های درمان آن

 

8. استفاده از دستگاه بخور سرد در منزل

استفاده از دستگاه بخور سرد در فضای منزل موجب ایجاد رطوبت کافی در فضا شده و از خشکی پوست بدن پیشگیری می کند. به خصوص در فصول سرد سال که لب ها مستعد ترک خوردگی هستند این دستگاه با تامین رطوبت کافی فضای اتاق می تواند نقش موثری در بهبود ترک های لب داشته باشد.

ترک لب‌ها و راه های درمان آن

 

9. ترک کردن سیگار

پوست لب بدلیل نازک بودن بسیار حساس و تحریک پذیر بوده و دود تنباکو می تواند منجر به اثرات مخربی همچون ترک خوردن لب، زخم های دهانی و درد لثه شود. از این رو برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از آسیب های لب و دهان لازم است مصرف سیگار به طور جدی ترک گردد.

10. ترک عاداتی که منجر به خشکی لب می شوند

زبان زدن مداوم لب ها یا گاز گرفتن پوست لب می تواند علاوه بر ترک خوردگی لب منجر به کاهش تاثیرات محصولات مراقبت از لب نیز شود. بنابراین سعی کنید در اولین قدم با ترک این عادات به بهبود ترک خوردگی لب های خود کمک کنید.

11. تامین ویتامین های مورد نیاز بدن

برخی اوقات ترک خوردگی لب می تواند ناشی از کمبود ویتامین باشد. مصرف انواع مواد مغذی، مکمل ها و مولتی ویتامین می تواند به درمان این مشکل کمک کند. برخی از این ویتامین ها و مکمل ها به شرح زیر می باشند:

ویتامین های گروه B

ویتامین A

زینک

اسید های چرب

سخن آخر

اگر جهت درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها از روش های درمانی ذکر شده در این مقاله استفاده کرده اید و هنوز مشکل شما برطرف نشده است ختما به پزشک متخصص جهت درمان مراجعه نمایید. چرا که ترک خوردگی لب ها در صورت درمان نشدن، ممکن است علاوه بر اینکه نشانه ای از بروز برخی بیماری ها در بدن باشد می تواند در طی زمان منجر به بروز عفونت شده و آسیب جدی به لب وارد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *