ای مگ

تفاوت عطر و ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن در چیست؟

عطر

تفاوت عطرو ادوپرفیوم،ادوتویلت و ادکلن در چیست؟

قدمت عطر در جهان به چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. سوزاندن عود در مراسم‌های مختلف در چین، بابل و مصر باستان در نهایت منجر به استفاده‌ی شخصی از عطر شد. در واقع “fume”، به معنای بخار و دود، در کلمه‌ی “perfume” نشات گرفته از همان زمان است. اما عطری که امروزه آن را میشناسیم، در واقع اسانس‌های روغنی‌ای هستند که با محلول الکل مخلوط شده‌اند. این ترکیب تا قرن چهاردهم که به دستور ملکه الیزابت مجارستان برای اجرای اهداف دارویی استفاده میشد، کشف نشده بود.

عطر و ادکلن‌ها رایحه‌هایی خاطره انگیز و بسیار قدرتمند هستند. رایحه قدرت این را دارد که در کسری از ثانیه احساسات و روحیه‌ی شما را برانگیزد و یادآور خاطرات خوب باشد؛ یا حتی گاهی یادآور غم و اندوهی عمیق در دل و روح شما شود.

با اینکه گفته می‌شود که انتخاب رایحه‌ی عطر کاملاً سلیقه‌ی شخصی است، اما امروزه به معنای واقعیِ کلمه هزاران عطر و ادکلن مختلف در بازار وجود دارد. به همین دلیل انتخاب بو و رایحه‌ی مناسب و نزدیک به سلیقه‌ی شخصی افراد نیاز به شناخت بخشی از این دنیای بزرگ دارد. در هنگام خرید عطر ممکن است به اصطلاحاتی مانند “perfume”، “Eau de Parfum” و … برخورده باشید که تشخیص انواع آنها شما را سردرگم کند و ندانید کدامیک برای شما مناسب‌تر است. گرچه ممکن است رایحه‌ای را بر اساس جذابیتِ آن انتخاب کنید، اما فاکتورهای دیگری نیز باید در هنگام خرید عطر در نظر بگیرید تا انتخابی آگاهانه‌تر داشته باشید.

این اصطلاحات به انواع مختلفی از غلظت عطر با قدرت پخش بو و ماندگاری آنها اشاره دارد.عطرها در واقع با ترکیب روغن‌های عطری و الکل به وجود می آیند، و هرچه میزان روغن عطری بیشتر باشد رایحه‌ی عطر ماندگاری بیشتری دارد. برندهای مختلف نیز از این اصطلاحات بر روی دسته بندی محصولات عطری خود، برای طبقه‌بندی آنها استفاده می‌کند.

عطر یا پرفیوم (perfume)

عطر یا همان پرفیوم بین 20 تا 40 درصد روغن دارد. عطرها بیشترین غلظت و بیشترین ماندگاری را در بین انواع دیگر روایح دارند و ماندرگای آن‌ها معمولا بین شش تا هشت ساعت است. همچنین، از آنجایی که غلظت الکل داخل پرفیوم پایین است، بهترین انتخاب برای پوست‌های حساس محسوب می‌شود، زیرا کمتر منجر به خشکی پوست خواهد شد. علاوه بر این، با توج به غلظت بالای روغن معطر، قیمت پرفیوم از انواع دیگر عطر بیشتر است.

ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

رایحه ادوپرفیوم (EDP) کمی شدیدتر، لوکس‌تر و قوی‌تر از ادو تویلت است. بیشتر ادوپرفیوم‌ها به طور متوسط حاوی 15 تا 20 درصد روغن معطر هستند و بعد از پرفیوم، بیشترین غلظت را دارند. به طور میانگین، ادوپرفیوم تقریبا یک روز کامل ماندگاری دارد و با توجه به دوام خوب و قیمت پایین‌تر آن نسبت به پرفیوم، جزو روایح پرطرفدار به شمار می‌رود.

ادوتویلت (Eau de Toilette)

غلظت عطر ادوتویلت (EDT) بین 5٪ تا 15٪ است. ادوتویلت ارزان‌تر از EDP بوده و یکی از محبوب‌ترین انواع رایحه‌های موجود در بازار است. به طور معمول، ادو تویلت دو تا سه ساعت دوام دارد و برخی آن را مناسب مصرف روزانه می‌دانند (در حالی که EDP بیشتر به عنوان عطری مناسب شب در نظر گرفته می‌شود). علاوه بر این، با توجه به غلظت کمتر ادوتویلت نسبت به ادو پرفیوم، قیمت آن ارزان‌تر است.

ادکلن (Eau de Cologne)

ادکلن (EDC) غلظت روغن معطر بسیار کمتری (حدود 2٪ تا 4٪) نسبت به ادوتویلت دارد و به طور کلی، ارزان‌تر از عطرهای دیگر بوده و دوام آن حدود دو ساعت است. در آمریکای شمالی، اغلب از ادکلن به عنوان یک رایحه‌ مردانه یاد می‌شود. ادکلن‌ها دارای رایحه‌ای سبک، تازه و میوه‌ای هستند. ادکلن بیشتر در شیشه‌های بزرگ عرضه می‌شوند، زیرا با توجه به ماندگاری پایین آن‌ها، دفعات مصرف آن بیشتر است.

اوفرش یا Eau Fraiche

اوفرش یا ائوفرش شباهت زیادی به ادوکلن‌ها داشته اما در تولید آنها از درصد اسانس کمتر ۱ الی ۳ درصدی استفاده می‌شود. ماندگاری بوی این نوع از محصولات حداکثر ۲ ساعت خواهد بود. برخلاف ادکلن‌ها، ترکیبات محصولات معطر از نوع اوفرش صرفا الکل و اسانس نیست؛ در واقع بخش زیادی از ترکیبات اوفرش‌ها را آب تشکیل داده و به همین دلیل برای افرادی با پوست حساس ایده‌آل محسوب می‌شوند.

تفاوت عطر،ادوپرفیوم،ادوتویلت و ادکلن در چیست؟

نت‌های رایحه

دقیقاً مانند نت‌های موسیقی که یک آهنگ را تشکیل می‌دهند و طیف‌های مختلف رنگی که ترکیب آنها به تبدیل به تابلوی نقاشی می‌شود، نت‌های عطر از پایه‌های اصلی تشکیل دهنده‌ی عطر هستند و از 3 قسمت یا نت تشکیل شده است.

نت‌ اولیه:

گاهی به عنوان نت اصلی نیز از آن یاد می‌شود، شامل رایحه‌ای است که بلافاصله بعد از استفاده از عطر به مشام می خورد. در این نت معمولا از سبکترین رایحه‌ها استفاده می‌شود، بنابراین دوام کمی دارند.

نت‌ میانی:

رایحه‌ها در این نت پس از تبخیر نت‌ اصلی به مشام میرسند. این نت‌ قلب عطر محسوب میشود، دوام بالاتری از نت‌ اولیه دارد و تاثیر زیادی روی نت‌ پایه می‌گذارد.

نت‌ پایه یا پایانی:

این بخش از رایحه که از ترکیب با نت میانی حاصل می‌شود و بعد از چند ساعت ماندن روی پوست به مشام می‌رسد، آخرین رایحه‌ی ماندگار عطر به حساب می‌آید.

دسته‌بندی رایحه‌ها

به طور کلی رایحه‌ها به 4 خانواده‌ی بوییِ اصلی تقسیم می‌شوند. شناخت انواع رایحه می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به سلیقه، روحیات و فصل مورد نظر عطر مناسب خود را انتخاب کنید.

تَر و تازه و تمیز (Fresh):

رایحه‌های تازه معمولاً از بوهای مرکباتی، آبی-دریایی و گیاهی تشکیل می‌شوند. این بدان معناست که بویی خوش و دلنشین دارند و نشاط آورند. از جمله‌ی این رایحه‌ها می توان به ترنج، لیمو، اسطوخودوس و رزماری اشاره کرد. معمولا این رایحه‌ها در نت اولیه‌ی عطر به کار میروند.

اگر از طرفداران رایحه‌های فرش و تازه در عطر هستید، ادوتویلت مردانه لجند مون بلان از ترکیب رایحه‌های مرکباتی، چوبی و میوه‌ای، بویی کلاسیک و خنک را ارائه می‌دهد که بسیار مناسب مصرف روزانه در فصل بهار و تابستان است. این عطر دوست داشتنی با رایحه گیرا و مردانه، عطر محبوب افراد بسیاری در سراسر جهان است.

گلی (Floral):

رایحه‌ی گل یکی از محبوب‌ترین و گسترده‌ترین‌ها است. هر بویی که رایحه‌ای شیرین و گلدار داشته باشد، جزو این دسته است. مانند گل رز، گل یاس، نیلوفر و گل صد تومانی، متعلق به این خانواده هستند. از این رایحه‌ها در نت میانی عطر بهره گرفته می‌شود.

مون فلورال گرلن در گروه رایحه‌های گلی است و جزو عطرهای گرم و شیرین به حساب می‌آید. این عطر الهام گرفته از شخصیت و کاراکتر آنجلینا جولی است و نماد و نشانه‌ای از چند وجهی بودن زن مدرن در دنیای امروزی است. عطر مون فلورال جزو عطرهای چهار فصل است و توانایی این را دارد که جزو عطرهای خاص و محبوب شما باشد.

 شرقی (Oriental):

عطرهایی که رایحه‌ی شرقی دارند گرم، شیرین و حتی کمی تند هستند. دامنه‌ی این خانواده‌یِ‌ رایحه‌ایِ لوکس، گسترده‌تر است و شامل عطرهایی یا بوی شرقی گلی، شرقی ملایم و شرقی چوبی است. در عطرهای این دسته معمولا از رایحه‌ی عنبر، هل، دارچین، مشک و وانیل در کنار یاسمن، ارکیده و شکوفه‌ی پرتقال استفاده می‌شود.

چوبی (Woody):

گروه چوبی یکی دیگر از خانواده‌های رایحه‌ی گرم با بویی اسرارآمیز و فریبنده‌ هستند. عطرهای چوبی به بوهای جنگلی-علفی با ته رایحه‌ی خاکی، شیرین و چوب خشک تقسیم می‌شوند که اغلب بوی دودی و چرمی را ایجاد می‌کنند. اسانس‌های چوبی مانند رایحه‌ی چوب درخت سرو، چوب صندل، وتیور و عنبر هستند که بیشتر در نت پایانی و میانی به کار میروند.

همانطور که گفته شد هر عطر و ادکلن از نت‌های مختلف تشکیل شده است که رایحه‌ی کلی عطر را تعیین می‌کنند. در میان این رایحه‌ها رایحه‌ی مشک، چرمی، چوبی-دودی و صمغی در گروه بوهای مشرقی سنگین‌تر و مردانه‌تر هستند و در مقابل رایحه‌های گلی مانند یاس و رز، چوب صندل، رایحه‌های میوه‌ای مانند سیب و هلو، زنانه‌تر به حساب می‌آیند.

اگر از طرفداران بوهای سنگین در میان عطرهای زنانه هستید، از گروه بوهای مشرقی چون دارچین، مشک و رایحه‌ی گرم و تند پچولی غافل نشوید.

خرید عطر زنانه و مردانه مناسب

 علاوه بر نوع عطر و همچنین درصد اسانس روغنی استفاده شده در آن، نکاتی مانند رایحه و نت‌های مختلف محصول نیز در بو و میزان ماندگاری آن تاثیرگذار هستند. باید بدانید که در هر فصل باید از عطری با طبع مناسب همان فصل استفاده کنید. برای مثال در فصول سرد سال بهتر است عطرهایی با بوی گرم و در فصل بهار و تابستان نیز عطرهایی ملایم، معتدل یا خنک را مورد استفاده قرار دهید

عطر بر روی ایپد اپل

علت تفاوت قیمت ادوپرفیوم و ادو تویلت چیست؟

از آنجا که ادوتویلت‌ها حاوی روغن‌های معطر کمتری هستند، قیمتشان معمولا بسیار کمتر از ادوپرفیوم است. از آنجا که ادوپرفیوم‌ها قوی‌تر هستند، می‌توانید تنها با دو تا سه پاف برای مدت طولانی رایحه آن را روی لباستان داشته باشید. این در حالیست که برای بالا بردن شدت رایحه ادوتویلت، ممکن است به لازم باشد چندین بار آن را روی لباستان اسپری کنید.

برندهای روز دنیا را در فروشگاه اینترنتی الینو مقایسه، بررسی و تهیه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *