ای مگ

برای داشتن موهای پرپشت از شامپو گیاهی استفاده کنیم؟

برای داشتن موهای پرپشت از شامپو گیاهی استفاده کنیم؟

استفاده از شامپوی گیاهی بهتر است یا شامپوی شیمیایی؟

این یک باور و ادعای علمی نیست چراکه شامپوهای گیاهی دارای ترکیبات شیمیایی هستند؛ عصاره گیری از گیاهان به منظور تولید شامپو با روش های شیمیایی صورت می گیرد همچنین شیمیایی بودن یک محصول به خودی خود بد نیست و تهیه یک محصول شیمیایی یک کار علمی به حساب می آید.

هنگام نظافت موها باید نوع آن را درنظر داشت و همین طور شامپوی مناسب برای شست وشو را انتخاب کرد. مهم تر اینکه روش شست وشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه بر بهداشت بتوانید پوست سر و موها را به حالت دلخواه کنترل کنید.

می دانیم که حالت مو در افراد مختلف متفاوت است اما واقعیت این است که موها تنها در ۳ گروه دسته بندی می شوند؛ موهای چرب، موهای معمولی و موهای خشک. اگر شما تا به حال فکر می کردید که هر سه این حالات را به یک نوع باید شست، سخت در اشتباه بوده اید.

آشنایی با چند نوع شامپوی گیاهی

شامپوی زرده تخم مرغ:

دو عدد زرده تخم مرغ را زده و در آب گرم مخلوط کنید؛ برای مدت 5 دقیقه پوست سر و موها را با آن ماساژ دهید. ده دقیقه صبر کنید سپس موها را کاملا بشویید.

بابونه و شامپوی تخم مرغ:

گل بابونه را دم کرده برای موهای چرب و نرمال یک سفیده تخم مرغ و برای موهای خشک یک زرده تخم مرغ اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کف کند سپس موها را با این شامپو شست و شو دهید. این شامپو برای موهای روشن مناسب است اما برای موهای تیره به جای دم کرده گل بابونه از دم کرده اکلیل کوهی باید استفاده کرد.

لازم به ذکر است که گیاه گل ختمی برای شست و شو مناسب است؛ این گیاه با ایجاد لعاب باعث رفع خشکی و شکنندگی پوست و مو می شود و تاثیر پاک کندگی خوبی دارد.

دلیل توصیه پزشکان در استفاده از شامپوی گیاهی و خرید روغن گیاهی مو

شامپویی که برای شستشوی موهای خود استفاده می‌کنید، تأثیر مستقیمی بر پوست سر و مو دارد و می‌تواند به صورت موضعی این نواحی را تغذیه کند. همچنین ممکن است در صورت داشتن مواد مضر، بر روی پوست و مو تأثیر منفی بگذارد. به همین علت انتخاب یک شامپوی مناسب یا خرید روغن گیاهی مو، اهمیت ویژه‌ای در سلامت و تقویت مو دارد و پزشکان این حوزه استفاده از شامپوی مناسب و گیاهی را توصیه می‌کنند؛ اما چه دلیلی وجود دارد که این شامپوها می‌توانند برای موها مناسب باشند؟

شامپوی گیاهی

این محصولات شامل عصاره‌ای از انواع گیاهانی هستند که مو و پوست سر را تقویت می‌کنند. ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین E و املاح معدنی مانند منگنز و آهن از جمله مواردی هستند که مورد نیاز این ناحیه از بدن هستند. هر گیاهی که بتواند این مواد مغذی را برای بدن تأمین کند گزینه‌ای عالی برای استفاده در شامپوهای گیاهی است.

 مشاهده شامپو گیاهی ضد شوره بلنداکس

حتی اگر شامپوی معمولی دارید، می توانید با خرید روغن گیاهی مو یا عصاره گیاهان مختلف و اضافه کردن آن به شامپو، این مواد مغذی را به موهای خود برسانید و یک شامپوی گیاهی مناسب تهیه کنید. روغن رویش مجدد مو به عنوان یک درمانگر برای افراد دچار طاسی است که در این شامپوها کاربرد دارد.

در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع شامپوهای گیاهی به چشم می‌خورد که هر کدام دارای خواص مخصوص خود هستند؛ اما شما می‌توانید با اضافه کردن عصاره گیاهان مختلف به شامپوهای معمولی، از آن‌ها یک شامپوی گیاهی اختصاصی برای تقویت موهای خود بسازید.

انواع عصاره‌های گیاهی و خرید روغن گیاهی مو

گیاهان مختلفی در این شامپوها مورد استفاده قرار می‌گیرند که حاوی عصاره یا روغن این گیاهان هستند.

مشاهده روغن برنج مو رسمن

• عصاره جعفری: این گیاه باعث می‌شود تا خارش پوست از بین برود و سلامت غده‌های چربی را در پوست سر تضمین می‌کند. استفاده از عصاره جعفری در شامپوها سبب می‌شود تا موهای خوش حالت داشته باشید.

• روغن رزماری: رزماری دارای ویتامین‌های زیادی هستند که می‌توانند به صورت کامل پوست را تغذیه کنند. وجود املاح معدنی مانند روی در این گیاه سبب می‌شود تا خون‌رسانی به پوست به مراتب بیشتر از قبل شود و از این طریق تقویت سلول‌های پوستی و بازسازی آن‌ها بهتر انجام گیرد. هنگامی که فولیکول‌های مو تقویت شوند، کیفیت ساقه مو نیز از نظر ضخامت و لطافت نیز افزایش می‌یابد. همچنین روغن رزماری از بروز شوره‌های پوستی جلوگیری می‌کند. روغن رزماری علاوه بر تقویت مو یک روغن رویش مجدد مو نیز محسوب می‌شود.

• اسانس گیاه اسطوخودوس: اسطوخودوس دارای خواص آرامش بخش است که خستگی را از موها و پوست سر رفع می‌کند.

• روغن زیتون: اگر به دنبال خرید روغن گیاهی مو و روغن رویش مجدد مو هستند، این روغن بهترین گزینه است. روغن زیتون استفاده زیادی در محصولات مربوط به پوست و مو دارد و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است. به همین علت می‌تواند کارایی بسیار زیادی در تقویت مو داشته باشد و فولیکول‌ها را مجددا فعال می‌کند و رویش دوباره موها را ایجاد می‌کند.

• سایر روغن‌ها مانند روغن کنجد، روغن نارگیل و … در شامپوهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند که همگی برای تقویت موها مناسب‌اند. خرید روغن گیاهی مو بهترین گزینه برای تقویت و نرمی موها است.

• سبوس برنج و گندم از دیگر مواردی هستند که در ساخت شامپوی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به علت داشتن مقادیر بسیار زیاد روی و ویتامین B باعث رشد مجدد مو و تقویت موهای شما می‌شوند.

بدین ترتیب متوجه می‌شوید که این شامپوها را می‌توان با توجه به نیاز پوست سر و موهای خود انتخاب کنید و گزینه‌ای مناسب بین آن‌ها برای رفع مشکلات موی خود تهیه کنید.

یا استفاده از روغن و شامپوهای گیاهی عوارضی به همراه دارد؟

یا استفاده از روغن و شامپوهای گیاهی عوارضی به همراه دارد؟

یکی از نکات مهمی که در زمان استفاده از شامپوهای گیاهی باید در نظر داشته باشید، کمبودهایی است که در موی خود احساس می‌کنید. به عنوان مثال می‌توانید از روغن رزماری و شامپوی آن برای درمان شوره سر استفاده کنید یا از شامپوی حاوی عصاره سبوس برنج برای تقویت مو بهره ببرید؛ اما بهتر است بدانید که گیاهان مؤثر برای مو تعداد زیادی دارند. حتی در صورتی که از خواص هر کدام اطلاع نداشته باشید، به علت ارگانیک بودن این عصاره‌ها و مواد مغذی که در خود دارند، استفاده از آن‌ها عارضه خاصی را برای پوست و موی شما به دنبال ندارد. از این رو می‌توانید با اطمینان خاطر از آن‌ها استفاده کنید. البته اگر از خواص آن‌ها مطلع باشید و هوشمندانه با خرید روغن گیاهی مو از این شامپوها و روغن رویش مجدد مو در جهت رفع نقایص پوست و موی خود بهره ببرید قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.

چرا پزشکان شامپوی گیاهی را به جای شامپوهای شیمیایی توصیه می‌کنند؟

شامپوهای شیمیایی دارای موادی هستند که ممکن است بر روی پوست و موی برخی از افراد ایجاد حساسیت کنند. هر چند ممکن است اثر کوتاه مدت این محصولات به چشم نیاید اما به مرور باعث می‌شوند تا دچار ریزش و کم حجم شدن موهایتان شوید.

درمان مشکلات مو، حتی اگر با این مواد صورت پذیرد، یک درمان موقتی است و با قطع مصرف، مشکلات با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنند.

با توجه به  محصولات گیاهی از طبیعت گرفته می‌شوند، سازگاری بیشتری با پوست دارند و موها را دچار آسیب نمی‌کنند. استفاده این شامپوها و روغن گیاهی مو به مرور باعث تقویت و ضخیم شدن مو می‌شوند.

از این رو خرید روغن گیاهی مو برای هر سنی می‌تواند مناسب باشد. این روغن‌ها را قبل از خواب یا نیم ساعت قبل از استحمام بر روی موها ماساژ دهید تا مواد مغذی موجود در آن‌ها درون پوست سر و ساقه مو وارد شود. سپس موها را با یک شامپوی گیاهی مناسب برای پوست و موی خود شستشو دهید. در این صورت موها را کاملا تقویت می‌کنید و تا چند روز موهایی خوش حالت و زیبا دارید و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

مشاهده شامپو جوان کننده مو بناکور حاوی روغن جادویی

خرید روغن گیاهی مو که سبب رویش مجدد مو می‌شود و استفاده از آن‌ها برای افرادی که موهای کم پشتی دارند مناسب است و می‌تواند به مرور فولیکول‌های غیر فعال را تقویت کند و باعث رویش مجدد مو شوند.

هنگامی که این روغن‌ها را بر روی موهای خود ماساژ می‌دهید، علاوه بر خواصی که برای آن‌ها عنوان شد، با نفوذ اسیدهای چرب به درون آن‌ها نرم‌تر می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان‌هایی که در داخل این روغن‌ها و شامپوهای گیاهی وجود دارد باعث می‌شود تا اثرات رادیکال‌های آزاد نیز بر روی پوست و مو خنثی شود و سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.

چرا نباید برای شستشوی موها از صابون معمولی استفاده کرد؟

صابون معمولی دو ضرر دارد:

• صابون معمولی PH بالایی دارد که به پوست و مو صدمه می‌زند.

• استفاده از صابون معمولی به همراه آب‌های سنگین نمک‌های کلسیم تولید می‌کند که به مو می‌چسبند و این موجب شکننده و کدر شدن مو و به هم چسبیدن و اشکال در شانه کردن آن می‌شود.

شامپوها برای جایگزینی صابون معمولی ساخته‌شده‌اند و ترکیب اصلی آن‌ها سورفکتانت است.

همه چیز درباره شامپو گیاهی

سورفکتانتها (مواد فعال بر سطح) چه نقشی در صابون و شامپو دارند؟

ترکیباتی محلول در آب که بخش اصلی صابون‌ها و شامپوها را تشکیل می‌دهند. سورفکتانت ها با ساختمان شیمیایی خود عمل تمیز کردن را انجام می‌دهند. بدین ترتیب که چربی را به همراه آلودگی‌های چسبیده به آن، احاطه می‌کنند و ساختمان‌های شیمیایی به نام میسل به وجود می‌آورند، به‌طوری‌که با آب کشیدن، چربی و آلودگی از پوست و مو برداشته می‌شود.

چهار گروه اصلی از سورفکتانت ها وجود دارد که با ساختمان شیمیایی و بار الکتریکی خود از یکدیگر مشخص می‌شوند:

• سورفکتانت آنیونی

• سورفکتانت کاتیونی

• سورفکتانت غیر یونی

• سورفکتانت آمفوتری

سورفکتانت های مختلف خواص گوناگونی دارند و بر اساس قابلیت شستشو، کف کردن، درخشان و نرم کردن مو از یکدیگر تفکیک می‌شوند. شامپوها معمول فقط یک نوع سورفکتانت ندارند و ترکیبی از چند نوع سورفکتانت برای استفاده در انواع مختلف مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال سورفکتانت های آنیونی خواص تمیزکنندگی خوبی دارند، به همین دلیل در بیشتر شامپوها از این نوع سورفکتانت استفاده می‌شود. در برچسب اکثر شامپوها نام‌های سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورت سولفات دیده می‌شود که همان سورفکتانت های آنیونی هستند.

سورفکتانت های طبیعی نیز نوع دیگری از سورفکتانت ها هستند که از ساپونین ها ساخته می‌شوند که منشا گیاهی دارند. ساپونین ها کف خوبی تولید می‌کنند ولی تأثیر کمتری در تمیز کردن واقعی دارند. به همین دلیل، معمولاً با سورفکتانت های صناعی ترکیب می‌شوند تا تمیزکنندگی کافی و نتیجه رضایت‌بخش آرایشی حاصل شود.

آیا شامپو ضد ریزش مو موثر است ؟

در حال حاضر توجه مصرف‌کنندگان به مواد از دسته ویتامین‌های B جلب شده است به‌خصوص ویتامین B5 و B6. شرکت‌های آرایشی و دارویی گزارش می‌دهند که مصرف مرتب فراورده‌های حاوی این مواد، موجب تقویت مو، مرطوب شدن و درخشش آن می‌شود. آن‌ها ادعا می‌کنند که با مصرف این ویتامین، مو کمتر حالت شکننده پیدا می‌کند و قوی‌تر می‌شود. البته مطالعات علمی چنین چیزی را تائید نکرده و این ادعاها هنوز بررسی علمی نشده است. هنگام مصرف این مواد باید به یاد داشت که بدنه مو از کراتین مرده ساخته شده است و نمی‌تواند تغذیه شود، بنابراین رشد آن نمی‌تواند تحت تأثیر موادی که روی بخش کراتینی آن استفاده می‌شود، قرار گیرد.

مشاهده شامپو ضد ریزش بناکور فعال کننده رویش مجدد مو BC

استفاده از این مواد روی سطح خارجی مو، ظاهر مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد نه رشد آن را. مو حالت درخشان‌تر و ابریشمی‌تری پیدا می‌کند و راحت‌تر شانه می‌خورد و حالت می‌گیرد. با توجه به این تأثیرات ظاهری نسبت به شامپوهای استاندارد، مصرف شامپوهای حاوی این مواد بسته به نظر مصرف‌کننده است و منطقی است که بپذیریم در بسیاری از موارد، مصرف‌کننده تمایل به استفاده از این فراورده‌ها دارد. درهرحال، تولیدکنندگان مواد آرایشی پول زیادی خرج ترغیب مردم به استفاده از محصولات خود می‌کنند.

آیا شامپوها به بافت زنده و ریشه مو نفوذ می‌کنند؟

شامپوها به علت اینکه خیلی زود از روی پوست سر شسته می‌شوند، فرصتی برای نفوذ به بافت‌های زیرین پوست را ندارند. اگر ماده موردنظر تأثیری روی ریشه مو دارد، بهتر است به شکل محلول مصرف شود تا چند ساعتی روی پوست بماند تا اینکه به‌صورت شامپو مصرف شود و به‌سرعت از روی مو شسته شود و مدت تماس آن با مو و پوست کم باشد. بااین‌وجود اهمیت استفاده از شامپو ضد ریزش مو این است که با پاکسازی مناسب پوست سر، موها را برای پذیرش مواد مؤثر موجود در لوسیون‌های ضد ریزش مو آماده می‌کند. همچنین برخی از آن‌ها حاوی مواد خنک‌کننده هستند که باعث کاهش حرارت پوست سر می‌شوند. حرارت می‌تواند به موها آسیب بزند و حتی باعث ریزش مو شود

آیا شامپوها به بافت زنده و ریشه مو نفوذ می‌کنند؟

روش صحیح شستن موی سر چیست؟

مو عمدتاً از مواد کراتینی مرده تشکیل شده است؛ بنابراین کوتاه کردن مو که کراتینی مرده است تأثیری روی سلول‌های فعال موجود در فولیکول مو و رشد و بهبود عملکرد آن‌ها نمی‌گذارد. ولی کشیدن موها روی این سلول‌ها اثر دارد، به همین دلیل شستن موها باید به‌آرامی انجام شود نه با شدت. نیازی به ماساژ شدید موها در موقع شستن نیست. به همین ترتیب، خشک کردن مو را هم باید با آرامش انجام داد. به‌خصوص افرادی که موهای تنک یا نازک دارند باید در خشک کردن مو دقت کافی داشته باشند و مو را با ضربات ملایم حوله خشک کنند و حوله را به سر نمالند. از مصرف آب خیلی داغ باید پرهیز کرد؛ زیرا شستن مکرر مو با آب خیلی داغ به مو آسیب می‌زند. شامپو نباید وارد چشم شود (حتی شامپوهای ملایم که باعث سوزش چشم نمی‌شوند) و باید به‌طور کامل از روی سر شسته شود؛ زیرا باقی ماندن شامپو حتی به مقدار کم روی سر باعث التهاب پوستی می‌شود. به همین دلیل، بهتر است بعد از شستن موها را به مدت سه یا چهار دقیقه آبکشی کنیم.

چند وقت یک‌بار مو را بشوییم؟

این‌که هرچند وقت یک‌بار موها را بشوییم، از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند و بستگی دارد به خشک یا چرب بودن مو، میزان فعالیت بدنی، شغل فرد و اینکه تا چه حد در معرض گردوغبار، دوده و دیگر آلودگی‌های محیطی قرار دارد. افراد با موهای چرب به‌خصوص اگر در طی روز در معرض گردوغبار، دوده و غیره قرار بگیرند شاید احتیاج داشته باشند که هرروز موهای خود را بشویند. اگر مو به‌آرامی و ملایمت شسته شود، هرروز شستن آن با شامپوی روزانه ملایم اشکالی ندارد.

سخن پایانی:
برای جلوگیری از ریزش موهایتان باید تمامی روش‌های مراقبت از مو را به درستی اجرا کنید.

مشاهده محصولات شامپو در الینو:

نرم کننده گیاهی مایا برای موهای رنگ و یا بی رنگ شده

کراتین گیاهی و ارگانیک

شامپو تقویت کننده نلی مخصوص موهای آسیب دیده 

شامپو بدون سولفات بناکور

برندهای روز دنیا را در فروشگاه اینترنتی الینو مقایسه، بررسی و تهیه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *