ای مگ

آیا استفاده از ضد آفتاب مختص روزهای آفتابی است؟

آیا استفاده از ضد آفتاب مختص روزهای آفتابی است؟

اکثر افراد فقط در روزهای گرم تابستان و بهار که هوا آفتابی است، از کرم ها و محصولات ضد آفتاب استفاده می کنند و معتقدند استفاده از کرم های ضد آفتاب در روزهای ابری ضروری نیست. برخلاف نظر این دسته از افراد متخصصین و کارشناسان پوست معتقدند حتی هنگامی که خورشید در آسمان نمی درخشد هم امواج مضر نور خورشید به زمین می رسند و سبب صدمه و آسیب به پوست انسان می شوند. از این رو کارشناسان پوست، همواه توصیه می کنند حتی در روزهای سرد و ابری زمستان و پاییز هم از محصولات ضد آفتاب استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل ضرورت استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا استفاده از ضد آفتاب مختص روزهای آفتابی است؟

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

استفاده از محصولات ضد آفتاب بستگی به وضعیت آب و هوا ندارد و نمی توان گفت حتما باید در هوای آفتابی از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. در واقع برای اینکه بدانید چه زمانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، لازم است پیش بینی های محلی ماورا بنفش (UV) را مشاهده و بررسی نمایید. اکثر سایت ها و اپلیکشن های هواشناسی پیش بینی UV را ارائه می دهند، پس به راحتی می توانید به آن دستیابی پیدا کنید.

در صورتی که شاخص UV از عدد 3 بیشتر باشد، لازم هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پس اگر در روزهای ابری هم UV بیشتر از 3 بود، استفاده از محصولات ضد آفتاب ضروری است. علاوه بر این، سعی کنید در ساعات 11 ظهر تا 3 بعد از ظهر از منزل خارج نشوید، زیرا در این ساعات امواج نور خورشید با شدت بیشتری ساطع می شوند و اثرات مخرب تری بر روی پوست دارند. در این ساعات حتی در روزهای ابری حتما از کرم های ضد آفتاب با SPF 50 یا بالاتر استفاده کنید و سعی کنید لباس های کاملا بسته بپوشید تا این امواج مضر کمتر بر روی پوستتان اثر بگذارد.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

امواج UV چیست؟ علت مضر بودن این امواج چه می باشد؟

امواج UV نور خورشید از دو اشعه ی مضر UVA و UVB تشکیل شده است. اشعه ی UVA در حدود 95 درصد اشعه ی ماورا بنفش نور خورشید را تشکیل می دهد. این اشعه ی مضر قدرت نفوذ بسیار بالایی دارد و به عمیق تر لایه های پوست نفوذ کرده و به آن ها آسیب می رساند. اشعه ی UVA در همه ی روزهای سال، حتی روزهای ابری هم وجود دارد و اثرات مخرب آن 20 برابر بیشتر از اشعه ی UVB است.

اشعه ی UVA از شیشه پنجره های ماشین و منزل هم عبور می کند و سبب تخریب سلول های پوستی، پیری زود رس و چین و چروک می شود. علاوه بر این، این اشعه احتمال ابتلا به سرطان پوست را در شما افزایش می دهد، بنابراین هنگام خرید ضد آفتاب حتما دقت نمایید؛ محصولی را انتخاب کنید که قدرت حفاظتی بالایی در برابر هر دو اشعه ی UV مخصوصا UVA، داشته باشد.

اشعه ی UVB اثرات مخرب تر کمتری نسبت به UVA دارد. این اشعه بر روی لایه ی خارجی پوست (اپیدرم) تاثیر می گذارد و سبب آفتاب سوختگی، التهاب پوستی و برنزه شدن می شود. اشعه ی UVB هم همانند UVA ممکن است موجب سرطان پوستی در افراد شود.

آیا استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری و سرد زمستان و پاییز ضرورت دارد؟

طی نتایج بدست آمده از تحقیقات بیش از بیست درصد مردم آمریکا به سرطان پوست مبتلا شده اند و بیشترین صدمه ی پوستی این افراد مربوط به روزهای ابری فصول سرد سال است. در ادامه به بررسی دلایل ضرورت استفاد از ضد آفتاب در روزهای ابری می پردازیم:

محافظت از پوست در برابر UV در زمستان

1. آب و هوا تاثیری بر روی امواج UV ندارد!

معمولا امواج UVB در فصول سرد سال، با شدت کمتری ساطع می شوند. اما همان طور که در بالا گفته شد امواج UVA در تمام فصول سال حتی روزهای ابری و سرد، با شدت زیاد ساطع می شود و اثرات مخربی بر روی پوست صورت و بدن دارد. پس استفاده از کرم های ضد آفتاب در فصل های سرد و روزهای ابری نیز ضروری می باشد و خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد کاهش می دهد.

2. اشعه ی UV از ابرها عبور می کند

برخی از افراد تصور می کنند، قرار گرفتن ابرها در جلوی خورشید مانع رسید امواج UV بر سطح زمین می شود. اما این یک تصور اشتباه است. در واقع در حدود 80 درصد امواج UV قادرند از ابرها عبور کنند و به سطح زمین برسند و به پوست شما آسیب برسانند.

3. برف اثرات امواج UV را دو برابر می کند

کوهنوردی، اسکی و برف بازی از جمله سالم ترین و لذت بخش ترین تفریحات روزهای سرد زمستان می باشد که اغلب افراد به آن علاقه دارند. اما نکته ای که باید به آن توجه نمود؛ این است که برف در حدود هشتاد درصد از امواج UV را بازتاب می کند، این به این معنا است که مواجهه با امواج مضر نور خورشید در هوای برفی 2 برابر می شود، پس حتما در این روزها از کرم های ضد آفتاب با SPF 50 یا بالاتر استفاده نمایید.

برف اثرات امواج UV را دو برابر می کند

4. فاصله ی نزدیک زمین با خورشید در زمستان

شاید تصور کنید در فصل های سرد سال زمین دورترین فاصله را با خورشید دارد، به همین دلیل روزهای زمستان و پاییز سردتر از بهار و تابستان هستند. اما این عقیده یک تصور اشتباه است و تغییر فصل ها به علت چرخش زمین می باشد و ربطی به فاصله ی زمین تا خورشید ندارد. جالب است بدانید، کشور ایران در نیم کره ی شمالی زمین قرار دارد و بر خلاف تصورات، نیم کره ی شمالی زمین، در زمستان ها نزدیک ترین فاصله را با خورشید و در تابستان ها دورترین فاصله را با آن دارد، بنابراین به علت نزدیکی خورشید و زمین در فصل زمستان، امواج مضر UV سریع تر به زمین می رسند.

5. نازک شدن لایه ی اوزون در زمستان

لایه ی اوزون یک لایه ی محافظتی در اطراف زمین است که همانند محصولات ضد آفتاب از زمین در برابر امواج مضر UV محافظت می کند. این لایه ی محافظتی در نیم کره ی شمالی زمین در روزهای پایانی آذر تا اسفند به رقیق ترین حالت خود می رسد و بسیار نازک است. زمانی که اوزون به نازک ترین حالت خود برسد، به خوبی نمی تواند اشعه های زیان بار UV را جذب و مهار کند. با توجه به این مسئله لازم است در روزهای سرد و ابری زمستان حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *