ای مگ

ماسکنه چیست و چگونه درمان می شود؟

ماسکنه چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از عارضه های پوستی که با شیوع کرونا و در اثر استفاده از ماسک همه گیر شده است، ماسکنه می باشد. ماسکنه در واقع جوش هایی هستند که در اثر استفاده از ماسک های تنفسی ایجاد می شوند. بروز این جوش های عجیب در روزهای گرم سال خیلی بیشتر است. در این مقاله قصد داریم به روش های مقابله با ماسکنه بپردازیم. با ما همراه باشید.

ماسکنه چیست و چگونه درمان می شود؟

ماسکنه چیست؟

جوش های ناشی از ماسک زدن را ماسکنه می گویند. به دنبال زدن ماسک، پوست دچار ساییدگی و پارگی های بسیار خفیف می شود. این ساییدگی و پارگی ها راه ورود آلودگی و میکروارگانیسم ها را به پوست آسان تر می کنند و در اثر ورود میکروب ها به درون پوست ماسکنه ایجاد می شود. ماسکنه معمولا در نواحی که ماسک قرار می گیرد نظیر گونه ها، چانه و بینی ایجاد می شود.

این جوش ها به صورت سر سیاه، سر سفید و حتی کیست دیده می شوند. بروز ماسکنه در فصل های گرم سال بیشتر است زیرا در این فصول تولید چربی پوست بیشتر است و این چربی به همراه تعریق و آلودگی بر روی پوست صورتمان تجمع می یابند و سبب بروز ماسکنه می شوند.

ماسکنه چیست؟

روش های مقابله با ماسکنه

ماسکنه همانند سایر جوش ها تاثیرات منفی بر روی پوست صورت دارد. اما جای نگرانی نیست. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در روتین پوستی خود، با جوش های ناشی از ماسک (ماسکنه) مقابله کنید و به درمان و التیام ساییدگی های پوستی ناشی از ماسک بپردازید. در زیر روش هایی مقابله با ماسکنه بیان شده است:

1. شستشوی صورت قبل و بعد از زدن ماسک

برای جلوگیری از ماسکنه ابتدا دست های خود را به طور کامل پاکسازی کنید و بشویید. سپس پوست صورت خود را قبل از زدن ماسک با یک شوینده ی ملایم پاکسازی نمایید تا از تجمع میکروارگانیسم های عامل جوش و ورود آن ها به پوست جلوگیری کنید. دکتر لیبی که از شناخته شدن ترین متخصصین پوستی می باشد توصیه می کند؛ قبل از استفاده از ماسک از شوینده های حاوی بنزوئیل پر اکسید استفاده کنید. او معتقد است این شوینده ها به طور کامل باکتری های عامل جوش را از بین می برند و سبب حذف چربی اضافه ی پوست می شوند.

علاوه بر این، دکتر لیبی توصیه می کند اگر همراه با ماسکنه دچار خشکی، اگزما، تحریکات پوستی یا درماتیت تماسی شده اید، برای پاکسازی پوست از شوینده ای استفاده کنید که پوستتان را خیلی خشک نکند، زیرا این کار سبب شدت یافتن خشکی و التهابات پوستی می گردد.

شستشوی پوست قبل از ماسک زدن

2. استفاده از محصولات لایه بردار

برای درمان فوری جوش های سر سفید می توان از دو محصول لایه بردار اسید سالسیلیک و بنزوئیل پر اکسید استفاده نمود. این دو محصول با لایه برداری پوست، سلول های مرده ی پوست را از بین می برند و سبب درمان جوش و آکنه می شوند. استفاده از تونر حاوی سالسیلیک اسید، سبب باز شدن منافذ مسدود پوست و پاکسازی کامل آن ها می شود و از بروز جوش جلوگیری می کند. این تونر ها حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند و به روشن شدن و نرم شدن پوست صورت کمک می نمایند.

لایه برداری پوست

3. استفاده از مرطوب کننده ها

پس از پاکساری و شستشوی پوست حتما از کرم مرطوب کننده برای بازگرداندن رطوبت مورد نیاز پوست خود استفاده کنید. به هیچ وجه از کرم های رطوبت رسان زمستانی که غلظت بالایی دارند، استفاده نکنید. به جای این کرم ها برای رطوبت رسانی پوست، از محصولات مرطوب کننده سبک و بدون رایحه و چربی استفاده نمایید. سعی کنید از رطوبت رسان هایی استفاده کنید که حاوی هیالورونیک اسید و سرامید هستند. این مرطوب کننده ها ضمن آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست، سد دفاعی پوست را تقویت و بازسازی می کنند. در صورتی که دچار تحریک پوستی شده اید می توانید برای درمان این التهابات از کرم های ضد التهاب و تسکین دهنده استفاده کنید.

درمان جوش با مرطوب کننده ها

4. فاندیشن یا زیر ساز آرایش خود را تعویض نمایید

با شروع فصل تابستان، برای جلوگیری از ماسکنه بهتر است زیر ساز آرایش (فاندیشن) خود را تعویض کنید و از یک زیر ساز سبک تر نظیر ضد آفتاب رنگی یا کرم  مرطوب کننده استفاده کنید. زیرا زیر سازی های سنگین در تابستان سبب جمع شدن بیشتر باکتری ها در منافذ پوست می شوند و محیطی عالی برای رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد می کنند.

5. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید

پس از اتمام روتین مراقبتی صبحگاهی خود، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. برای این کار بهتر است از یک ضد آفتاب سبک و فاقد چربی استفاده کنید که موجب افزایش چربی اضافه ی پوست نشود، زیرا این چربی سبب انسداد منافذ باز پوست و ایجاد جوش بر روی پوست صورت می شود. استفاده از ضد آفتاب های معدنی که حاوی ترکیباتی نظیر زینک اکساید هستند هم یک گزینه ی عالی می باشد. این ترکیبات خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارند و برای پوست های حساس و جوش دار بسیار مناسب می باشند.

محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب

6. استفاده از پچ آکنه برای درمان ماسکنه

برای پیشگیری از ماسکنه می توان از دودرم یا نوار سیلیکونی استفاده کنید. این پچ ها سبب ایجاد سد فیزیکی بر روی پوست صورت می شوند و از تماس مستقیم ماسک با پوست صورت و ایجاد تحریک پوستی جلوگیری می کنند. از این پچ ها می توان برای زدن داروهای ضد آکنه و جوش هم استفاده نمود.

7. ماسک های پارچه ای را قبل از استفاده ی مجدد بشویید

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از ماسک های پارچه ای استفاده می کنند. حتما قبل از هر بار استفاده، ماسک خود را بشویید. با این عمل میکروب هایی که بر روی ماسک وجود دارند نابود می شوند و از ورود آن ها به درون دهان و بینی پیشگیری می شود. علاوه بر این، شستشوی ماسک مانع ورود آلودگی ها و چربی به پوست شده و از ماسکنه جلوگیری می کند.

سخن آخر

به دلیل همه گیری بیماری کرونا برای حفاظت از سلامت خود، لازم است از ماسک های تنفسی استفاده کنید. بر روی قسمت داخلی این ماسک ها عرق، چربی، آلودگی و میکروب ها تجمع می یابند و وارد پوست می شود. با ورود این آلودگی ها به پوست، ماسکنه ایجاد می شود. بنابراین برای جلوگیری از ماسکنه سعی کنید از یک ماسک به دفعات بالا استفاده نکنید و ماسک های خود را تعویض نمایید. در صورتی که از ماسک های پارچه ای استفاده می کنید. پس از هر بار استفاده آن را بشویید. با رعایت این دو نکته ی مهم  و سایر روش هایی که در این مقاله ذکر شد؛ می توانید به راحتی از شر ماسکنه (جوش های ناشی از ماسک) رهایی یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *