ای مگ

روش های مراقبت از پوست مختلط

روش های مراقبت از پوست مختلط

برای داشتن پوستی تمیز، شاداب و سالم نیاز است که نوع پوست خود را شناخته و با توجه به ویژگی‌های آن از روش‌های مراقبتی مخصوص نوع پوست خود استفاده کنید. یکی از انواع پوست‌های اغلب افراد، پوست مختلط است. پوست مختلط ترکیبی از دو نوع پوست چرب و خشک بوده و معمولا افرادی که این نوع پوست را دارند در قسمت‌های پیشانی، بینی و چانه احساس چربی و در قسمت‌های گونه‌ها، شقیقه‌ها و اطراف چشم احساس خشکی زیادی می کنند.

تشخیص پوست مختلط سخت بوده و مراقبت از آن نسبت به انواع دیگر پوست متفاوت می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه تشخیص و روش های موثر مراقبت از پوست مختلط آشنا شوید.

پوست مختلط چیست؟

همان طور که در مقدمه گفته شد؛ پوست مختلط از ترکیب دو نوع پوست چرب و خشک تشکیل شده است. در افرادی که تفاوت بین چربی و خشکی پوستشان محسوس نیست؛ می توانند با توجه به آنچه بیشتر حس می کنند یعنی چربی یا خشکی، محصول مراقبتی مرتبط با نوع پوست خود را انتخاب کنند. اما در افرادی که تفاوت محسوس و زیادی بین چربی و خشکی دو ناحیه صورت خود احساس می کنند لازم است که تا زمال نرمال شدن نوع پوستشان به صورت جداگانه برای هر ناحیه از محصولات تخصصی پوست خشک و چرب استفاده شود.

روش های مراقبت از پوست مختلط

 

نشانه‌های پوست مختلط چیست؟

در اغلب موارد اگر نشانه های زیر را در پوست خود مشاهده کرده‌اید دارای پوست مختلط می باشید:

  • حدودا 30 دقیقه پس از شستشو و خشک کردن صورت با حوله نرم و تمیز، در نواحی پیشانی، بینی و چانه احساس چربی کرده‌اید.
  • اگر پس از زدن مرطوب کننده‌های معمولی به صورت در نواحی گونه‌ها، شقیقه‌ها و اطراف چشم احساس آرامش و تازگی بیشتری نسبت به نواحی دیگر صورت دارید.
  • ایجاد منافذ بزرگ و واضح در نواحی چرب صورت به ویژه روی بینی
  • براق بودن بیش از حد پوست در بعضی از نقاط صورت
  • بروز همزمان جوش و آکنه در قسمت هایی از صورت و احساس خشکی و کشیدگی در سایر نواحی ها
  • مشاهده خشکی، پوسته ریزی و شوره سر

روش های مراقبت از پوست مختلط

 

نکات ضروری جهت مراقبت از پوست مختلط

استفاده از نکات زیر جهت داشتن پوستی سالم و شاداب بسیار ضروری می باشد:

1. استفاده از پاک کننده ملایم

برای داشتن پوستی سالم، روزانه دو مرتبه از یک شوینده ملایم جهت پاک کردن انواع آلودگی و چربی از روی پوستتان استفاده کنید. بهترین شوینده برای پوست مختلط، انواع میسلارواتر است که بدون خشک کردن بیش از حد پوست چربی پوست را کاهش می دهد.

2. از لایه بردار استفاده کنید

حداقل دو بار در هفته از لایه‌بردار ملایم که مانع از ساییده شدن سطحی پوست شما می‌شوند؛ جهت از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست صورت استفاده کنید. لایه برداری پوست موجب شفاف شدن صورت و از بین رفتن کدری پوست می شود. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در لایه برداری پوست افراط نکنید چون تاثیر معکوس گذاشته و موجب زبر و خشک شدن پوست و آسیب بیشتر می شود.

راه کار‌های مراقبت از پوست‌های مختلط

3. از مرطوب کننده های مناسب استفاده کنید

تمام انواع پوست جهت حفظ سلامت و شادابی به مرطوب کننده نیاز دارند. پوست مختلط نیز از این قاعده مستثنا نبوده اما باید از مرطوب کننده‌های فاقد چربی برای این نوع پوست استفاده نمود تا برای نواحی چرب صورت مشکلی ایجاد نگردد.

4. به صورت خود دست نزنید

دست‌ها می توانند حامل انواع آلودگی باشند؛ پس برای جلوگیری از انتقال آلودگی به پوست صورت و بسته شدن منافذ پوستی تا حد امکان از دست زدن به پوست صورت خودداری کنید.

راه کار‌های مراقبت از پوست‌های مختلط

 

5. چربی پوستتان را کاهش دهید

شستشوی زیاد جهت از بین بردن چربی اضافه پوست می تواند موجب خشک شدن و آسیب دیدگی پوست شود. بهترین راه برای کنترل چربی صورت استفاده از دستمال های مرطوب مخصوص پاک کردن چربی است.

6. از ضد آفتاب استفاده کنید

نور خورشید حاوی اشعه‌های مضرری است که موجب آسیب به پوست و بروز چین و چروک و پیری زودرس می شوند. از این رو لازم است تمام انواع پوست حتی پوست مختلط از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. ضد آفتاب هایی با طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر از آن که فاقد چربی بوده و بافت سبکی دارند برای پوست مختلط بسیار مناسب هستند.

راه کار‌های محافظت از پوست‌

 

7. استفاده از ماسک صورت مخصوص پوست مختلط

هفته ای یک بار از ماسک صورت استفاده کنید. بهتر است شب ها را برای ماسک زدن انتخاب کنید چرا که می توانید در طول شب از محصولاتی که ترکیبات قوی تری دارند استفاده نمایید. همچنین برای نتیجه بهتر می توانید از “مولتی ماسک” استفاده کنید.

مولتی ماسک ترکیبی از چند ماسک مختلف به طور همزمان روی صورت است که با توجه به نیاز و مشکلی که در هر بخش وجود دارد، استفاده می شود و می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای پوست مختلط باشد.

راه کار‌های محافظت از پوست‌

 

8. مواظب دور چشم‌های خود باشید

پوست اطراف چشم به دلیل نازک بودن بسیار حساس بوده و به سرعت دچار چین و چروک، تیرگی و پف می شود. برای محافظت از چشم‌ها حتما از کرم دور چشم مخصوص پوست مختلط استفاده کنید تا پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

9. از تونر استفاده کنید

تونرها محصولاتی فوق العاده جهت مراقبت از پوست و حفظ سلامتی و شادابی آن هستند که نقش موثری در تغذیه و کاهش چربی اضافه پوست دارند. استفاده از تونرهای نرم‌کننده، مرطوب‌کننده و بدون التهاب برای پوست مختلط بسیار ضروری می باشد و می تواند بدون آسیب و خشک کردن پوست چربی اضافی نواحی پیشانی، چانه و بینی را کنترل کند.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید مراقبت از پوست مختلط به سادگی و با رعایت برخی نکات ضروری امکان پذیر است اما نباید فراموش کنیم که در کنار استفاده از محصولات مراقبتی تخصصی و استاندارد، داشتن سبک زندگی صحیح، ورزش کردن و دوری از استرس می تواند نتیجه کار را افزایش داده و موجب حفظ سلامت بیشتر پوست شما شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *