ای مگ

روش های درمان و پیشگیری از لک های قرمز پوست

روش های درمان و پیشگیری از لک های قرمز پوست

لک های قرمز پوست از شایع ترین عارضه های پوستی هستند که با سوزش، خارش و چرک همراه می باشند. این لک ها معمولا در اثر درماتیت تماسی، پسوریازیس، آکنه، گزش نیش حشرات، روزاسه، لک های خونی و … ایجاد می شوند و گاهی به قدری خفیف و سطحی هستند که با روش های ساده ی خانگی قابل درمان اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی موثرترین روش های درمان لک های قرمز پوست بپردازیم. با ما همراه باشید.

روش های درمان و پیشگیری از لک های قرمز پوست

 

درمان خانگی لک های قرمز پوست

روش های خانگی بسیاری برای درمان لک های قرمز پوست وجود دارد. در زیر به چندین روش موثر برای درمان این عارضه ی پوستی اشاره شده است:

1. استفاده از آب لیمو ترش

یک لیموی تازه را از وسط نصف کنید و آب آن را بگیرید. سپس پد یا پنبه را به آب لیمو آغشته نمایید و بر روی محل قرمز پوست بمالید. اجازه دهید آب لیمو 5 دقیقه بر روی لک قرمز باقی بماند، سپس پوست را با آب بشویید. روزانه دو بار از این روش استفاده کنید تا به طور کامل لک های پوستی رفع شوند. در صورتی که پوست حساسی دارید، آب لیمو را با مقدار یکسانی آب مخلوط کنید. سپس از آن استفاده نمایید. در اثر استفاده از آب لیمو، پوست ممکن است به نور خورشید حساس شود، پس حتما در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

درمان لک با آب لیمو ترش

 

2. درمان با سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت آنتی باکتریال است و میکروارگانیسم هایی که سبب بروز لک های قرمز می شوند؛ را از بین می برد. این ماده حاوی اسیدهای ملایم است که به تنظیم PH طبیعی پوست، بهبود التهابات و لک های قرمز پوست کمک می کنند. برای درمان لک های قرمز به وسیله ی سرکه سیب، ابتدا مقداری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. سپس به وسیله ی پنبه آن را به نواحی قرمز پوست بمالید. اجازه دهید محلول بر روی پوست خشک شود. سپس پوست را بشویید و با کرم های رطوبت رسان، مرطوب کنید. برای گرفتن نتیجه ی مطلوب روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

3. درمان لک های قرمز پوست با آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان تحریکات پوستی و لک های قرمز پوست می باشد. این گیاه ارزشمند ضد التهاب و التیام بخش پوست است و با داشتن ترکیبات مغذی، ضمن بهبود لک های قرمز، به سلامت پوست و لطافت آن کمک می کند.

برای استفاده از آلوئه ورا ابتدا برگ آن را از وسط نصف کنید و ژل آلوئه ورا را استخراج نمایید. ژل را بر روی محل قرمز پوست مالیده و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بر روی پوست بماند. پس از آن پوست را با آب پاکسازی کنید. حتما روزی دو بار از این روش استفاده کنید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.

درمان لک با ژل آلوئه ورا

4. رفع لک قرمز با روغن نارگیل

روغن نارگیل التیام بخش و ضد التهاب است. این روغن گیاهی تقویت کننده ی پوست است و از آن در برابر عوامل آسیب رسان محافظت می کند. از روغن نارگیل می توان برای درمان لک های قرمز استفاده نمود. برای این کار ابتدا پوست خود را با شوینده پاکسازی کنید. سپس چندین قطره روغن را بر روی پوست ریخته و به خوبی ماساژ دهید تا جذب شود. برای گرفتن نتیجه ی بهتر لازم است این کار را قبل از خواب انجام دهید و اجازه دهید تا صبح روغن بر روی پوستتان باقی بماند. در صورتی که پوست چرب و متسعد به آکنه دارید، این روش برای شما مناسب نمی باشد.

5. درمان با کره کاکائو

کره ی کاکائو غنی از آنتی اکسیدان است و در درمان التهابات پوستی و رفع لک قرمز پوست موثر است. برای درمان با کره ی کاکائو، قبل از خواب پوست خود را با شوینده ی مناسب پاک کنید. سپس مقداری از کره را بر روی ناحیه مورد نظر مالیده و اجازه دهید کره تا صبح بر روی پوست بماند. صبح پوست خود را پاکسازی کنید. افرادی که دارای پوست چرب هستند، قبل از استفاده از کره ی کاکائو، حتما آن را بر روی ناحیه ی کوچکی از پوست آزمایش کنند. زیرا این کره میزان چربی بالایی دارد و ممکن است سبب بروز جوش و آکنه بر روی پوست شود.

درمان لک های قرمز پوست با کره کاکائو

نکاتی موثر در درمان لک های قرمز پوست

در ادامه به مهمترین نکاتی که به شما کمک می کند تا از شر لک های قرمز پوست خود رها شوید، می پردازیم.

1. استفاده از لوازم آرایشی مرغوب

در انتخاب لوازم آرایش دقت کنید، زیرا برخی از محصولات آرایشی حاوی ترکیبات شیمیایی مضر هستند و سبب حساسیت پوستی، جوش، خارش، لک های قرمز و قهوه ای می شوند. برای پیشگیری از این مشکلات سعی کنید از محصولاتی که حاوی ترکیبات مغذی و عصاره های گیاهی و طبیعی هستند، استفاده کنید. علاوه بر این، در حین خرید محصولات آرایشی حتما به تاریخ انقضای آن توجه نمایید.

استفاده از لوازم آرایشی مرغوب

2. پوست را لایه برداری کنید

لایه برداری ملایم و سطحی پوست، ضمن حذف آلودگی، چربی و سلول های مرده ی پوست، به درمان و رفع لک های قرمز پوست هم کمک می کند. این عمل سبب نمایان شدن سلول های جدید و سالم پوست می شود، بنابراین در رفع لک ها موثر است. لایه برداری را می توان به وسیله ی کرم لایه بردار، اسکراب و حتی روش های خانگی انجام داد.

3. محافظت از پوست در برابر نور خورشید

اگر پوست شما دچار التهاب و لک های قرمز شده است، سعی کنید به وسیله ی محصولات ضد آفتاب از پوست خود در مقابل امواج مضر نور خورشید محافظت کنید. زیرا این امواج سبب شدت یافتن لک ها می شوند و با تولید ملانین در آن ناحیه، موجب سوختگی و تیرگی پوست می شوند. علاوه بر این، روند بهبود و درمان لک ها را به تاخیر می اندازند.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

 

4. تغذیه ی سالم

تغذیه ی سالم به شما در داشتن پوست سالم، زیبا و بدون لک کمک می کند. در صورتی که از مواد غذایی ناسالم استفاده کنید، دچار جوش، اختلالات گوارشی، خشکی پوست و حتی لک های قرمز می شوید. برای پیشگیری از این مشکلات، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سعی کنید از مواد غذایی حاوی ویتامین، املاح معدنی و پروتئین استفاده کنید تا پوست و بدنی سالم داشته باشید.

5. مراجعه به پزشک

در صورتی که روش های خانگی در رفع نواحی قرمز پوست موثر نبودند و این لک ها به صورت طولانی مدت بر روی پوستتان باقی ماندند، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با روش های لایه برداری شیمیایی AHA یا BHA، لک های قرمز پوست را رفع می نماید و زیبایی را به پوست شما باز می گرداند.

علاوه بر موارد بالا از کرم کالامین، جراحی و درمان با لیزر هم می توانید برای رفع لک قرمز و روشن شدن و یک دست شدن رنگ پوست خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *