ای مگ

راه کارهای مراقبت از مو در فصل زمستان

راه کارهای مراقبت از مو در فصل زمستان

با توجه به اینکه مو نقش مهمی در زیبایی صورت دارد و جزو یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی چهره افراد محسبوب می شود، مراقبت از مو و حفظ سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مراقبت از مو در فصول مختلف سال متفاوت است و هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک می توانند عوارض خاصی روی مو گذاشته و فرد را دچار مشکل کنند.

در این مقاله تاثیر هوای سرد و خشک فصل پاییز و زمستان و روش های مراقبت از مو در این فصول بررسی شده است پس در ادامه با ما همراه باشید تا با راه کارهای مراقبت از مو در فصل زمستان آشنا شوید.

راه کارهای مراقبت از مو در فصل زمستان

در فصول سرد پاییز و زمستان با توجه به خشکی و سردی هوا کوتیکول های مو رطوبت طبیعی خود را از دست داده و موجب کاهش درخشندگی مو، خشک و شکننده شدن موها می شوند. همچنین سرمای هوا می تواند نقش مهمی در تشدید شوره و ریزش مو در افرادی که مستعد این مشکل هستند داشته باشد. در ادامه با برخی از نکات ساده جهت مراقبت از مو در فصول سرد سال آشنا خواهید شد که می توانند نقش مهمی در کاهش آسیب دیدگی مو داشته باشند.

1. جهت مراقبت از مو کلاه بپوشید

اولین قدم برای محافظت از مو در برابر هوای خشک و مرطوب، برف، باد و باران، پوشاندن موها با کلاه یا روسری است. پوشیدن کلاه باعث می شود موها رطوبت طبیعی خود را در مواجه با سرما و خشکی هوا از دست نداده و دچار خشکی، شکنندگی و موخوره نشوند. البته به هنگام استفاده از کلاه حتما به جنس کلاه توجه نماید. کلاه‌هایی از جنس پشم، پنبه و سایر پارچه‌ها می‌توانند موجب ایجاد شکستگی در موها شوند.

برای جلوگیری از آسیب کلاه به مو لازم است داخل آن با لایه ای از ساتن یا ابریشم آستر کشی شده تا با کاهش اصطکاک مو از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

راه کارهای مراقبت از مو در فصل زمستان

 

2. از دستگاه بخور جهت مراقبت از مو استفاده کنید

در فصل زمستان هوای داخل منزل به علت استفاده از وسایل گرمایشی به شدت خشک می شود. برای حل مشکل خشکی مو حتما در محیط های بسته از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت کافی در فضای اتاق تامین شده و موهای شما نرم تر و درخشان تر شود. استفاده از دستگاه بخور علاوه بر حفظ رطوبت موها، به تنفس راحت تر نیز کمک می کنند.

3. موهای خود را مرتب کوتاه نمایید

برای مراقبت از مو و حفظ سلامت و زیبایی آنها هر چهار تا هشت هفته یک بار موهای خود را حداکثر دو سانتی متر کوتاه کنید؛ با این کار هم ریزش موهای خود را کاهش می دهید و هم از موخوره پیشگیری می کنید. علاوه بر این می توانید رشد موهای خود را نیز تقویت نمایید.

راه کارهای محافظت از موها در فصل زمستان

 

4. برای مراقبت از مو به هنگام دوش گرفتن حتما از آب ولرم استفاده نمایید

آب داغ با از بین بردن رطوبت و چربی طبیعی مو می تواند آسیب جدی به کوتیکول موها وارد کند و موجب خشک و شکننده موها، افزایش ریزش مو و ایجاد موخوره گردد. از این رو لازم است نه تنها در فصل زمستان بلکه در تمام طول سال موهای خود را فقط با آب ولرم شستشو دهید تا درخشندگی و شادابی موی شما در تمام فصول کاملا حفظ شود.

5. استفاده از وسایل حرارت‌دهنده مو را به حداقل رسانید

استفاده از وسایل حرارت‌دهنده و حالت‌دهنده مو مثل شسوار، فرکننده‌ها یا صاف‌کننده‌ها به خصوص در فصل زمستان که اغلب افراد دوست دارند موهایشان زودتر خشک شود رواج بیشتری دارد. اما باید بدانیم که حرارت دادن مستقیم و شدید مو رطوبت و چربی طبیعی مو را از بین برده و باعث خشکی و شکنندگی مو می شود به ویژه در فصل زمستان که شدت خشکی مو چند برابر شده و آسیب بیشتری به مو می رسد.

بنابراین سعی کنید برای خشک کردن مو از طریق رها کردن مو به حال خود استفاده کنید همچنین موها را از طریق انواع بافت یا بستن گوجه ای حالت دهید؛ تا موهای سالم تر و درخشان تری داشته باشید.

6. هرگز با موی خیس بیرون نروید

به هیچ عنوان با موی خیس بیرون نروید. موهای مرطوب نسبت به موهای خشک در هوای سرد آسیب پذیرتر بوده و رطوبت موجب یخ زدن مو و شکستن آنها می شود. اگر زمان کافی برای خشک کردن مو نداشته و به ناچار از سشوار استفاده نمودید؛ حتما از دمای پایین سشوار استفاده کرده یا قبل از سشوار کشیدن از اسپری های محافظ مو استفاده نمایید تا آسیب ناشی از حرارت سشوار را به حداقل رسانید.

7. ماساژ موها با روغن مخصوص جهت مراقبت از مو

برای حفظ رطوبت طبیعی مو و پیشگیری از موخوره در فصل زمستان حتما از روغن ها و کرم مو استفاده کنید. روغن های مخصوص مو مثل روغن آرگان و روغن نارگیل بدون چرب کردن مو با تقویت گردش جریان خون در سر و رساندن مواد غذایی به فولیکول مو رطوبت و لطافت مورد نیاز موهای شما را تامین می کنند.

می توانید از این روغن ها هر روز یا یک روز در میان استفاده کنید فقط به این نکته باید توجه نمایید که این روغن ها تنها برای ساقه مو استفاده می شوند و اگر پوست سر خشکی داشته که مستعد شوره است حتما از روغن های مخصوص کف سر استفاده نمایید.

راه کارهای محافظت از موها در فصل زمستان

 

8. از نرم کننده‌ها استفاده کنید

سعی کنید حداقل یک بار در هفته از نرم کننده‌های مخصوص مو استفاده کنید. این محصولات نقش مهمی در تامین رطوبت کافی مو داشته و علاوه بر بهبود شانه پذیری مو که تاثیر زیادی در کاهش آسیب و ریزش مو دارد؛ الکتریسیته‌ی ساکن مو را که عامل موثری در خشک شدن و شکنندگی مو است را نیز از بین می برند.

9. از مصرف ماسک مو غافل نشوید

یکی از موثرترین محصولات مراقبت مو، انواع ماسک مو است که می تواند نقش فوق العاده ای در حفظ سلامت و شادابی مو داشته باشند. ماسک مو در انواع مختلفی موجود است و می توانید با تهیه ماسک مورد نیاز موی خود در کمتر از 20 دقیقه علاوه بر تقویت مو، موهای خود را نرم و آبرسانی کرده و به افزایش درخشندگی و حفظ سلامت آنها کمک نمایید.

روش های محافظت از موها در فصل زمستان

 

10. از شستشوی مکرر مو خودداری کنید

شستن بیش از حد مو به خصوص در فصل زمستان که مو مستعد خشکی شدید است می تواند آسیب جدی به مو وارد کند. سعی کنید فاصله ی بین حمام رفتن را بیشتر کنید و اگر موهای شما خیلی خشک است هر سه روز یکبار آنها را بشویید. حتی می توانید برای تمدید زمان بین شستشوها از شامپوی خشک استفاده کنید. این محصولات شوینده های قوی نیستند و در عین حال موجب طراوت و درخشندگی موی شما می شوند.

 

 

1 نظر در “راه کارهای مراقبت از مو در فصل زمستان

  1. blank پونه ولایتی گفت:

    استفاده از دکلره و رنگ در زمستان به مو آسیب میزنه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *