ای مگ

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

یکی از رایج ترین مشکلات مو در بین خانم ها و آقایان وز شدن مو است. وزی مو معمولا در افرادی که دارای موهای خشک، فر و مجعد هستند، نسبت به کسانی که موی صاف دارند بیشتر دیده می شود. موهای وز شده حالت پذیری بسیار سختی داشته و اغلب نامرتب و آشفته دیده می شوند. اگر شما جزو کسانی هستید که مشکل وزی مو داشته و دوست دارید از این مشکل فارغ شوید در ادامه با ما همراه باشید تا با راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده آشنا شوید.

علت وز شدن مو

برخی از انواع مو به طور طبیعی وز هستن یا قابلیت وز شدن دارند؛ مهمترین دلیل وز شدن مو کمبود رطوبت در موی فرد یا وجود رطوبت بسیار زیاد در هوای محیط است، غالبا موهای خشک و آسیب دیده یا فر و مجعد که مستعد خشک شدن هستند، در صورت عدم رسیدگی و آبرسانی تمایل شدید به جذب رطوبت از محیط پیدا کرده و ناخواسته دچار وز و پف می شوند.

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

اغلب افرادی که موی وز دارند از وسایل حرارتی همچون سشوار و اتوی مو برای صاف کردن موهای خود استفاده می کنند. اما این صافی مو موقتی بوده و حرارت  دستگاه نیز می تواند موجب آسیب بیشتر به مو شود. برای درمان قطعی وزی مو و صاف شدن دائمی موها، روش های موثری وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

 

1. شستشوی کمتر موهای وز شده

برای درمان موهای خود سعی کنید از شستشوی زیاد مو خودداری کنید. همچنین از یک شامپوی مناسب که دارای فرمولاسیونی قوی بوده و می تواند موهایتان را نرم، صاف و انعطاف پذیر کند استفاده کنید. در صورت چرب نبودن مو، یک یا دو روز در میان موهای خود را با یک شامپوی ملایم روزانه، حاوی گلیسیرین و بدون سولفات که رطوبت طبیعی مو را حفظ  کند شستشو دهید.

2. موهای خود را با آب ولرم بشویید

شستن موها با آب داغ می تواند آسیب جدی به مو وارد کند. آب داغ چربی طبیعی مو را از بین برده و موجب خشک و شکننده شدن موها و در نهایت وزی مو می شود.

3. موهای مرطوب خود را با حوله نرم خشک کنید

بعد از حمام موهای مرطوب خود را آهسته و بدون خشونت با حوله نرم خشک کنید. استفاده از حوله زبر یا خشک کردن شدید مو موجب اصطکاک، گره خوردگی و شکستن مو مخصوصا در موهای فرفری و مجعد می شود. برای مراقبت بیشتر از مو می توانید از پارچه های میکروفیبر به جای حوله استفاده کنید.

4. برای درمان موهای وز شده از ماسک های مرطوب کننده مو استفاده کنید

آبرسانی مو یکی از موثرترین راه‌های درمان موهای وز شده است. استفاده از ماسک مو حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده نظیر روغن نارگیل یا روغن کرچک یک بار در هفته می تواند به آبرسانی مو و درمان موهای وز شده کمک کند. در صورت آسیب دیدگی شدید مو می توانید از ماسک مو هفته‌ای دو تا سه مرتبه یا به جای نرم کننده استفاده نمایید.

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

 

5. اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شود

خشک کردن مو با وسایل حرارتی علاوه بر آسیب جدی به مو می تواند نقش موثری در وز شدن موها داشته باشد. برای حفظ سلامت مو اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی در هوا خشک شود. همچنین می توانید برای خشک کردن موی خود از محصولات حالت دهنده مو  که به حرارت نیاز ندارند استفاده کنید. در صورت نداشتن زمان و نیاز به سشوار، حتما قبل از استفاده از محصولات صاف کننده و ضد وز و همچنین اسپری های محافظت کننده در برابر حرارت استفاده کرده و دمای سشوار را نیز در پایین ترین حد خود قرار دهید.

6. از روغن نارگیل برای درمان موهای وز شده استفاده کنید

یکی از موثرترین روغن های طبیعی برای انواع مو، به خصوص موهای وز شده و آسیب دیده، روغن خالص نارگیل است. این روغن بدون چرب شدن مو و بدون نیاز به آبکشی در کمترین زمان ممکن موجب صاف و نرم شدن مو و از بین رفتن وزی موهایتان می شود.

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

 

7. استفاده از نرم کننده های بدون نیاز به آبکشی برای درمان موهای وز شده

نرم کننده‌ها جزو یکی از موثرترین محصولات مراقبت از مو هستند. این محصولات علاوه بر آبرسانی طولانی مدت مو که موجب نرمی و درخشندگی موهایتان می شوند؛ از مو در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید نیز محافظت می کنند.

8. شانه کردن مو قبل از خواب

شانه کردن مو قبل از خواب نقش مهمی در کاهش وزی مو دارد.  این کار موجب شده چربی طبیعی موی شما از ریشه به نوک مو منتقل شده و به کاهش وزی مو کمک کند. چنانچه موی شما صاف است از شانه های دندانه درشت استفاده کنید و اگر موهایتان فر است از نوک انگشتانتان برای مرتب کردن مو استفاده نمایید.

راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

 

9. موهای خود را کوتاه کنید

موخوره یکی از عواملی است که می تواند به وز شدن مو کمک کند. برای از بین بردن موخوره نوک موهایتان که دچار موخوره شده است را کوتاه کنید.

روش‌های مراقبت از موی وز

 

10. موهایتان را در حالت طبیعی نگه دارید

رنگ کردن مو، فر کردن دائمی و سایر اقدامات زیبایی مو که توسط مواد شیمیایی و حرارتی شدید انجام می شود می توانند مو را دچار خشکی، شکنندگی، موخوره و سوختن کنند و عامل مهمی در وز شدن مو باشند. بنابراین برای داشتن موهای صاف و خوش حالت، آنها را در حالت طبیعی خود نگه دارید.

11. مدل موهایتان را جهت درمان موهای وز شده عوض کنید

اگر همیشه از یک مدل مو برای موهایتان استفاده کرده اید در اولین فرصت نسبت به عوض کردن مدل آن اقدام کنید. داشتن یک مدل موی ثابت به دلیل وارد شدن فشار در نقاط خاص، موجب ضعیف شدن تارهای مو می شود.

12. در صورت رفتن به استخر از کلاه استفاده کنید

اگر جزو افرادی هستید که به شنا علاقه مندید حتما به هنگام رفتن به استخر از کلاه مخصوص استفاده کنید. کلر موجود در آب استخر یکی از عواملی است که موجب آسیب به مو و وز شدن موها می شود.

روش‌های مراقبت از موی وز

 

13. شرایط جوی را در نظر بگیرید

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد؛ مهمترین عامل وز شدن مو رطوبت موجود در هوا است. برای کاهش اثر گذاری رطوبت روی موهایتان همیشه قبل از خروج از منرل از نرم کننده‌های بدون نیاز به آبکشی یا سرم و تونیک ضد وز مو استفاده کنید.

 سخن آخر

حالا که با راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده آشنا شده اید . بهتر است بجای روش های صاف کننده مو که اغلب موقتی بوده و نتیجه ای به جز آسیب بیشتر به مو ندارند؛ با رعایت نکات گفته شده به طور اساسی به درمان موهای خود پرداخته و موهای سالم، زیبا، صاف و خوش حالت داشته باشید.

 

1 نظر در “راه‌کارهای موثر برای درمان موهای وز شده

  1. blank elahe mokaram گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من موهام به تازگی کمی وز و حالت زبری پیدا کرده ممکنه از دکلره و رنگ باشه؟ چه راهکاری برای رفع فوریش میدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *